مقاله پژوهشی
حمیده اثنی عشری؛ مهدی نادری نور عینی
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 22-1
چکیده
مدیریت سود و الگویهای آن از موضوعاتی است که همواره از سوی نهادهای ناظر و محققان مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، شناخت عوامل موثر بر رفتار گزارشگریمالی مدیران از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این پژوهش، الگوی مدیریت سود در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت و نقش دورنمای رشد بر آن بررسی شد. به این منظور، اقلام تعهدی اختیاری و رفتار ...
بیشتر
مدیریت سود و الگویهای آن از موضوعاتی است که همواره از سوی نهادهای ناظر و محققان مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، شناخت عوامل موثر بر رفتار گزارشگریمالی مدیران از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این پژوهش، الگوی مدیریت سود در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت و نقش دورنمای رشد بر آن بررسی شد. به این منظور، اقلام تعهدی اختیاری و رفتار چسبنده هزینه به ترتیب برای سنجش الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی و فعالیتهای واقعی بکار گرفته شد. مراحل چرخه عمر شرکت نیز با استفاده از خالص جریانهای نقدی حاصل از فعالیتهای عملیاتی، تامینمالی و سرمایهگذاری اندازهگیری گردید. در این راستا، دادههای 149شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 الی 1394 (1192 شرکت- سال) با در نظر گرفتن برخی ویژگیها آزمون شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تصحیح خطاهای استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد شرکتها در مراحل ظهور و افول بیشتر الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی را بکار میگیرند؛ در حالیکه در مراحل رشد و بلوغ، فعالیتهای واقعی نقشی غالب در مدیریت سود بر عهده دارند؛ بعلاوه، هر چه دورنمای رشد شرکتهای واقع در مراحل رشد و بلوغ افزایش یابد، سهم اقلام تعهدی در مدیریت سود افزایش مییابد.
مقاله پژوهشی
محمدحسین ستایش؛ رضا تقی زاده؛ محمد جوکار
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 44-23
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای تحقق هدفهای پژوهش شش فرضیه تدوین شده است که تاثیر مدیریت سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها را مورد آزمون قرار میدهد. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیههای مطرح ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای تحقق هدفهای پژوهش شش فرضیه تدوین شده است که تاثیر مدیریت سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها را مورد آزمون قرار میدهد. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیههای مطرح شده در این پژوهش، روش «دادههای ترکیبی» است و برای آزمون هر یک از فرضیهها یک مدل تخمین زده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 103 شرکت طی بازه زمانی 1393-1384 است. در این پژوهش برای سنجش مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی از مدل کوتری و همکاران (2005) استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها (با استفاده از چولگی منفی بازده سهام و سیگمای حداکثری) تاثیر ندارد. افزون بر این، یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت واقعی سود بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها (با استفاده از نوسان پایین به بالا) است.
مقاله پژوهشی
ولی خدادادی؛ سجاد ویسی؛ علی چراغی نیا
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 45-60
چکیده
امروزه در محیط کسب و کار جلب رضایت مشتری در دستیابی سازمانها به اهدافشان نقشی مهم و اساسی دارد. اما نمی-توان گفت که همهی مشتریان به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارند و نکتهای که در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری بر آن تأکید میشود، مسأله تمرکز مشتری است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی ...
بیشتر
امروزه در محیط کسب و کار جلب رضایت مشتری در دستیابی سازمانها به اهدافشان نقشی مهم و اساسی دارد. اما نمی-توان گفت که همهی مشتریان به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارند و نکتهای که در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری بر آن تأکید میشود، مسأله تمرکز مشتری است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. برای این منظور تعداد 60 شرکت طی دوره زمانی 1389 تا 1394 با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرهای ثابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تمرکز مشتری ارتباط منفی و معناداری با حقالزحمه حسابرسی دارد. با توجه به نتیجه بدست آمده میتوان بیان کرد که تمرکز مشتری باعث افزایش هماهنگی تولید، مدیریت بهتر موجودیها و ارتقا تسهیم اطلاعات در طول زنجیره تأمین میشود. بر این اساس، شرکتهایی که مشتریان متمرکز دارند، به منافعی دست می-یابند که حاصل تلاشهای مشترک بازاریابی و تبلیغات است و در نهایت به صورت کاهش مؤثر هزینههای فروش نمود پیدا میکند که این عوامل سبب کاهش ریسک حسابرسی میشود؛ در نتیجه حقالزحمه درخواستی حسابرس نیز کاهش خواهد یافت.
مقاله پژوهشی
محمد مرادی؛ مریم آذرنیاد؛ سهراب حسین زاده
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 61-78
چکیده
یکی از راههای تعامل مدیران با بازارهای سرمایه، ارائه اطلاعات در رابطه با سود شرکت است، مدیران نه تنها با استفاده از افشا اطلاعات مربوط به سود، نیازهای اطلاعاتی استفاده-کنندگان را تامین می کنند، بلکه می توانند با استفاده از آن رفتار بازار را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از این اطلاعات مربوط به سود، پیش بینی سود و تعداد دفعات بازنگری ...
بیشتر
یکی از راههای تعامل مدیران با بازارهای سرمایه، ارائه اطلاعات در رابطه با سود شرکت است، مدیران نه تنها با استفاده از افشا اطلاعات مربوط به سود، نیازهای اطلاعاتی استفاده-کنندگان را تامین می کنند، بلکه می توانند با استفاده از آن رفتار بازار را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از این اطلاعات مربوط به سود، پیش بینی سود و تعداد دفعات بازنگری آن می باشد. پژوهش حاضر برآن است تا تاثیر دفعات بازنگری در سود را در سه ویژگی مالی مهم شرکتهاشامل نقدشوندگی، هزینه سرمایه سهام عادی و ارزش شرکت بررسی نماید. در این پژوهش تعداد 111 شرکت از طی سالهای 1388 تا 1394 مورد آزمون قرار گرفته اند. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون چندگانه خطی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین دفعات بازنگری در سود پیش بینی شده، با نقدشوندگی و ارزش شرکت، رابطه معناداری وجود ندارد، لیکن یکی از معیارهای مهم و تاثیرگذار در هزینه سرمایه سهام عادی شرکت میباشد. به این صورت که با افزایش در دفعات بازنگری و تعدد تعدیل پیش بینی سود هر سهم، هزینه سرمایه سهام عادی نیز افزایش پیدا می کند.
مقاله پژوهشی
سید محمود موسوی شیری؛ انسیه اکبری
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 79-100
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی وجود سودهای مومنتوم در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در بورس اوراق بهادار تهران و نقش ریسک سیستماتیک شرطی در وجود سودهای مومنتوم در استراتژیهای معاملاتی مختلف میباشد. با به کارگیری 5 استراتژی معاملاتی به منظور بررسی وجود سودهای مومنتوم و مقایسه سودهای مومنتوم در دورههای زمانی کوتاهمدت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی وجود سودهای مومنتوم در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در بورس اوراق بهادار تهران و نقش ریسک سیستماتیک شرطی در وجود سودهای مومنتوم در استراتژیهای معاملاتی مختلف میباشد. با به کارگیری 5 استراتژی معاملاتی به منظور بررسی وجود سودهای مومنتوم و مقایسه سودهای مومنتوم در دورههای زمانی کوتاهمدت و بلندمدت، ازآزمون مقایسه میانگین دو جامعه استفاده گردید و سپس برای بررسی اثر ریسک سیستماتیک متغیر در زمان بر بازدهی مومنتوم، ابتدا بهمنظور محاسبه واریانسها و کواریانسهای شرطی پرتفویهای برنده و بازنده برای برآورد ریسک سیستماتیک متغیر در زمان از مدلهای اتورگرسیو آرچ و گارچ استفاده کرده و پس از برآورد ریسک با استفاده از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه، تفاوت در ریسک پرتفویهای برنده و بازنده مقایسه گردید. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش که با توجه به جمع آوری داده های یک نمونه آماری شامل 120 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1389 تا 1394 صورت گرفت نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار در بازههای زمانی کوتاهمدت و میان مدت سود مومنتوم وجود داشته ولی در دورههای زمانی بلندمدت سود مومنتوم وجود ندارد سودهای منتج از استراتژیهای معاملاتی با دورههای تشکیل و نگهداری 3، 6 و 12 ماهه در نتیجه جبران ریسک بالاتر پیش میآیند و پرتفویهای برنده ریسک بالاتری از پرتفویهای بازنده دارند.
مقاله پژوهشی
آرش تحریری؛ مهین خوئینی
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 101-120
چکیده
اطلاعات یک منبع حیاتی برای هر سازمان است که مدیران و سهامداران برای اتخاذ تصمیماتشان از آن استفاده میکنند. اجتناب مالیاتی یکی از این تصمیمات مهم مدیریتی، میباشد که بر پایه اطلاعات داخلی اتخاذ میگردد. در این پژوهش، اثر کیفیت اطلاعات داخلی و کیفیت افشا بر اجتناب از مالیات و ریسک ناشی از استراتژیهای اجتناب مالیاتی، در شرکتهای ...
بیشتر
اطلاعات یک منبع حیاتی برای هر سازمان است که مدیران و سهامداران برای اتخاذ تصمیماتشان از آن استفاده میکنند. اجتناب مالیاتی یکی از این تصمیمات مهم مدیریتی، میباشد که بر پایه اطلاعات داخلی اتخاذ میگردد. در این پژوهش، اثر کیفیت اطلاعات داخلی و کیفیت افشا بر اجتناب از مالیات و ریسک ناشی از استراتژیهای اجتناب مالیاتی، در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار میگیرد. برای آزمون این رابطهها از اطلاعات 967 سال- شرکت شامل 169 شرکت در طی سالهای 1386-1392 استفاده گردیده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، رگرسیون خطی چندمتغیره بکار گرفته شده است. نتایج نشان میدهند هرچه کیفیت اطلاعات داخلی بیشتر باشد، اجتناب از مالیات بالاتر خواهد بود و اثر مثبت آن در شرکتهایی که با عدم قطعیت بالاتری همراه هستند، بیشتر است. همچنین نتایج نشان میدهد که کیفیت بالاتر اطلاعات داخلی، ریسک ناشی از روشهای اجتناب مالیاتی را کاهش نمیدهد در حالیکه کیفیت افشای بالاتر، با اجتناب از مالیات کمتری همراه است.
مقاله پژوهشی
رویا دارابی؛ علی زارعی
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 121-139
چکیده
بیش اطمینانی مدیریت از جمله مهمترین شاخصههای مدیران اجرایی است که بر نحوهی سرمایهگذاری، تامین مالی و سیاستهای تقسیم سود موثر است. مدیران بیش اطمینان، به تواناییهای خود اعتماد کاذب دارند. از این رو، تمایل بیشتری برای برآورد بیش از حد فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سهام در آیندهای نزدیک خواهند داشت. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ...
بیشتر
بیش اطمینانی مدیریت از جمله مهمترین شاخصههای مدیران اجرایی است که بر نحوهی سرمایهگذاری، تامین مالی و سیاستهای تقسیم سود موثر است. مدیران بیش اطمینان، به تواناییهای خود اعتماد کاذب دارند. از این رو، تمایل بیشتری برای برآورد بیش از حد فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سهام در آیندهای نزدیک خواهند داشت. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بیش اطمینانی مدیریت بر ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر نقش تعدیلکنندگی محافظهکاری حسابداری برای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 الی 1394 می باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف، کاربردی است و از نوع پژوهش هایی توصیفی - همبستگی است و برای آزمون فرضیه ها ،ازمدل کیم وهمکاران(2016) و برای اندازه گیری بیش اطمینانی مدیریت از دوسنجه مبتنی بر تصمیمات سرمایه گذاری، مدل های کمپل وهمکاران و مدل شراند و زچمن (2011) استفاده شده است . برای اندازه گیری ریسک سقوط قیمت سهام از مدل هاتن وهمکاران (2009) و محافظه کاری نیز با شاخص گیولی وهین (2000) اندازه گیری شده است . یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بیش اطمینانی مدیریت و محافظهکاری بر ریسک سقوط قیمت سهام تاثیر دارد. از سوی دیگر، نتایج پژوهش نشان داد که محافظهکاری به عنوان متغیر تعدیل کننده، اثرمنفی، برتاثیر بیش اطمینانی مدیریت بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد.