نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مدیریت سود و الگویهای آن از موضوعاتی است که همواره از سوی نهادهای ناظر و محققان مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، شناخت عوامل موثر بر رفتار گزارشگریمالی مدیران از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این پژوهش، الگوی مدیریت سود در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت و نقش دورنمای رشد بر آن بررسی شد. به این منظور، اقلام تعهدی اختیاری و رفتار چسبنده هزینه به ترتیب برای سنجش الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی و فعالیتهای واقعی بکار گرفته شد. مراحل چرخه عمر شرکت نیز با استفاده از خالص جریانهای نقدی حاصل از فعالیتهای عملیاتی، تامینمالی و سرمایهگذاری اندازهگیری گردید. در این راستا، دادههای 149شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 الی 1394 (1192 شرکت- سال) با در نظر گرفتن برخی ویژگیها آزمون شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تصحیح خطاهای استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد شرکتها در مراحل ظهور و افول بیشتر الگوی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی را بکار میگیرند؛ در حالیکه در مراحل رشد و بلوغ، فعالیتهای واقعی نقشی غالب در مدیریت سود بر عهده دارند؛ بعلاوه، هر چه دورنمای رشد شرکتهای واقع در مراحل رشد و بلوغ افزایش یابد، سهم اقلام تعهدی در مدیریت سود افزایش مییابد.