مقاله پژوهشی
محمدعلی ساری؛ حسین اعتمادی
چکیده
عدماطمینان و اطلاعات، مبانی اصلی نظریه عمومی اطلاعات را تشکیل میدهند. هسته مرکزی این نظریه، عدماطمینان بوده و اطلاعات بهعنوان کاهنده عدماطمینان تعریف میگردد. مطابق دیدگاه اطلاعاتی، کارکرد حسابداری، ارائه اطلاعات و درنتیجه کاهش عدماطمینان است. برایناساس، کیفیت محیط اطلاعات داخلی قوی، بهواسطه کاهش عدماطمینان ...
بیشتر
عدماطمینان و اطلاعات، مبانی اصلی نظریه عمومی اطلاعات را تشکیل میدهند. هسته مرکزی این نظریه، عدماطمینان بوده و اطلاعات بهعنوان کاهنده عدماطمینان تعریف میگردد. مطابق دیدگاه اطلاعاتی، کارکرد حسابداری، ارائه اطلاعات و درنتیجه کاهش عدماطمینان است. برایناساس، کیفیت محیط اطلاعات داخلی قوی، بهواسطه کاهش عدماطمینان نسبت به تایید مبلغ مالیات اظهارشده شرکت، به کاهش ریسک مالیاتی میانجامد. در این پژوهش، با تبیین تفاوت مالیات ابرازی و قطعی بهعنوان ریسک مالیاتی براساس نظریه عمومی اطلاعات، رابطه بین کیفیت محیط اطلاعات داخلی با ریسک مالیاتی شرکتها براساس روش رگرسیون چندمتغیره بررسی شده است. یافتههای پژوهش با استفاده از اطلاعات136شرکت طی سالهای1387تا1394 نشان میدهد که عدماطمینان محیطی ریسک مالیاتی شرکت را افزایش میدهد. همچنین کیفیت سود، دقت پیشبینی سود، کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی ریسک مالیاتی را کاهش میدهد. افزونبراین، کیفیت راهبری شرکتی بر کمینهسازی ریسک مالیاتی شرکتها موثر است. بهترین مسیر در روش درخت تصمیم فازی نیز بیانگر اهمیت عدماطمینان محیطی، دقت پیشبینی سود، کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی در کمینهسازی ریسک مالیاتی براساس ترکیب مهمترین مولفههای کیفیت محیط اطلاعات داخلی میباشد. این یافتهها برای ارزیابی ریسک مالیاتی شرکتها و شناسایی مودیان پرریسک قابل استفاده است. همچنین، به مدیران شرکتها پیشنهاد میشود برای کاهش ریسک مالیاتی، کیفیت محیط اطلاعات داخلی را بهبود بخشند.
مقاله پژوهشی
احمد احمدی؛ فرزانه نصیرزاده؛ محمدرضا عباس زاده
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به یک مدل مناسب برای پیش بینی دقیق تر وجه نقد آتیشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، می باشد. بدین منظور اطلاعات 250 شرکت در دوره زمانی سالهای 1383 الی 1395 در نظر گرفته شد. ابتدا با استفاده از یک پژوهش اکتشافی و نظرسنجی از خبرگان، متغیرهای اثرگذار بر پیش بینی وجه نقد مشخص شدند. این متغیرها به دو دسته، متغیرهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش دستیابی به یک مدل مناسب برای پیش بینی دقیق تر وجه نقد آتیشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، می باشد. بدین منظور اطلاعات 250 شرکت در دوره زمانی سالهای 1383 الی 1395 در نظر گرفته شد. ابتدا با استفاده از یک پژوهش اکتشافی و نظرسنجی از خبرگان، متغیرهای اثرگذار بر پیش بینی وجه نقد مشخص شدند. این متغیرها به دو دسته، متغیرهای مبتنی بر عملیات شرکت (نرخ رشد فروش، چرخه عمر واهرم مالی) و متغیرهای مبتنی بر ساختار بازار و اقتصاد (چرخه های تجاری، تحریمهای اقتصادی و مالی و نوسان نرخ ارز) تقسیم و مرحله به مرحله به مدل بنیادی بارت، کرام و نلسون اضافه ومدلهای حاصله به روش گشتاورهای تعمیم یافته برازش داده شدند. در نهایت، از بین همه مدلها، مدل بهینه و نهایی، مدلی بود که کمترین خطای پیش بینی را ارائه داد. سپس، اثر چرخه عمر بر فرایند پیش بینی وجه نقد آتی شرکتها بررسی و مشخص شد، شرکتهای بالغ از خطای پیش بینی وجه نقد کمتری نسبت به شرکتهای درحال رشد یا در حال افول برخوردارند. نتایج نشان می دهد، منظور نمودن متغیرهای اثرگذار بر پیش بینی می تواند منجر به افزایش دقت و کاهش خطای پیش بینی وجه نقد گردد. از سوی دیگر، قرارداشتن شرکتها در دوره های متفاوت چرخه عمر می تواند بر توانایی پیش بینی وجه نقد آنها موثر باشد و لذا بهتر است در مدلهای پیش بینی، ناهمگنی شرکتها با توجه به چرخه عمر آنها درنظر گرفته شود.
مقاله پژوهشی
یاسر رضائی پیته نوئی؛ مهدی صفری گرایلی
چکیده
وجه نقد از عوامل مهم و حیاتی هر واحد اقتصادی است. عوامل متعددی بر میزان نگهداشت وجه نقد تاثیرگذار است که یکی از این عوامل، اعتماد اجتماعی است. در خصوص چگونگی تاثیر اعتماد اجتماعی بر سطح نگهداشت وجه نقد شرکتها، دو نظریه رقیب در ادبیات مالی و حسابداری مطرح شده است. از یکسو، نظریه ذخیره احتیاطی وجه نقد بیان میکند شرکتهایی با سطح ...
بیشتر
وجه نقد از عوامل مهم و حیاتی هر واحد اقتصادی است. عوامل متعددی بر میزان نگهداشت وجه نقد تاثیرگذار است که یکی از این عوامل، اعتماد اجتماعی است. در خصوص چگونگی تاثیر اعتماد اجتماعی بر سطح نگهداشت وجه نقد شرکتها، دو نظریه رقیب در ادبیات مالی و حسابداری مطرح شده است. از یکسو، نظریه ذخیره احتیاطی وجه نقد بیان میکند شرکتهایی با سطح اعتماد اجتماعی بالا، کمتر از سایر شرکتها اقدام به نگهداشت وجه نقد مینمایند. از سوی دیگر، بر اساس نظریه نمایندگی رابطه مثبت بین سطح اعتماد اجتماعی و میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت پیشبینی میشود. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین سطح اعتماد اجتماعی با میزان نگهداشت وجه نقد شرکتها میپردازد. بدین منظور، برای سنجش میزان نگهداشت وجوه نقد شرکت از دو مدل اپلر و همکاران (1999) و اوزکان و اوزکان (۲۰۰۴) و همچنین برای اندازهگیری سطح اعتماد اجتماعی از پرسشنامه صفاری نیا و شریف (1389) استفاده گردید. پرسشنامه مذکور برای مدیران مالی 116 شرکت ارسال گردید که در نهایت، مدیران مالی 82 شرکت به پرسشنامهها پاسخ دادند و در تحلیلهای آماری لحاظ شدند. پس از اطمینان یافتن از برازش قابلقبول مدلهای اندازه گیری و ساختاری پژوهش، مطابق با پیشبینی نظریه نمایندگی، نتایج نشان میدهد که اعتماد اجتماعی باعث افزایش سطح نگهداشت وجه نقد شرکت میگردد.
مقاله پژوهشی
اعظم ولی زاده لاریجانی؛ پریسا سادات بهبهانی نیا
چکیده
با توجه به اهمیت برآورد بازده سهام به عنوان معیار بااهمیت مبنای تصمیمگیری بسیاری از سرمایهگذاران، هدف از انجام این تحقیق تعیین مجموعه متغیرهایی است که بیشترین ارتباط معنیدار را با بازده سهام داشته باشند و در پیشبینی آن نقش قابل ملاحظهای ایفا کنند. برای این منظور، براساس ادبیات و پیشینه تحقیق، متغیرهای اثرگذار بر بازده ...
بیشتر
با توجه به اهمیت برآورد بازده سهام به عنوان معیار بااهمیت مبنای تصمیمگیری بسیاری از سرمایهگذاران، هدف از انجام این تحقیق تعیین مجموعه متغیرهایی است که بیشترین ارتباط معنیدار را با بازده سهام داشته باشند و در پیشبینی آن نقش قابل ملاحظهای ایفا کنند. برای این منظور، براساس ادبیات و پیشینه تحقیق، متغیرهای اثرگذار بر بازده آتی سهام شرکتها در قالب شش گروه صورتهای مالی، کیفیت افشا، راهبری شرکتی، کیفیت حسابرسی، ویژگیهای بازار سهام و عوامل کلان اقتصادی طبقهبندی و روابط بین این متغیرها با بازده آتی سهام مورد آزمون قرار گرفت.جامعه آماری این تحقیق شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1382-1393 میباشد و برای انجام این تحقیق از روشهای تحلیل همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که گروهبندی متغیرهای استخراج شده از پژوهشهای گذشته به منظور تاکید بر جنبههای مختلف اثرگذار بر بازده سهام، به طور معنیداری به درستی صورت گرفته است و متغیرهای مورد بررسی دارای تاثیر معنی داری بر بازده سهام میباشند. به عبارت دقیقتر، متغیرهای سود خالص، جریانهای نقد عملیاتی، سود تقسیمی و اقلام تعهدی (از گروه صورتهای مالی)، مالکیت خانوادگی و مالکیت عمومی غیردولتی (از گروه راهبری شرکتی)، امتیاز قابلیت اتکا و امتیاز به موقع بودن (از گروه کیفیت افشا)، دوره تصدی حسابرس و تخصص حسابرس (از گروه کیفیت حسابرسی)، اندازه شرکت و نقدشوندگی (از گروه ویژگیهای بازار سهام) و تغییرات قیمت دلار، سکه بهار آزادی، نفت خام، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و نرخ سود تضمین شده سالانه اوراق مشارکت (از گروه عوامل اقتصادی)، با بازده آتی سهام ارتباط معنیداری دارند و در پیشبینی آن به نحوی بااهمیت اثرگذارند.
مقاله پژوهشی
محمود لاری دشت بیاض؛ محمدحسین ذوالفقارآرانی؛ کیمیا اکرمی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تئوری صفبندی برای رفتار سرمایهگذاران در مواجهه با تراکم انتشار اعلامیههای سود فصلی شرکتها در یک روز میباشد. براین اساس از دو سنجه برای صفبندی اعلامیههای سود بهره گرفته شده است: 1) معیارهای قابل رؤیت بودن شرکتها و 2) هزینه پردازش اعلامیههای سود. این نوشتار براساس روش استاندارد مطالعات رویداد پژوهـی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تئوری صفبندی برای رفتار سرمایهگذاران در مواجهه با تراکم انتشار اعلامیههای سود فصلی شرکتها در یک روز میباشد. براین اساس از دو سنجه برای صفبندی اعلامیههای سود بهره گرفته شده است: 1) معیارهای قابل رؤیت بودن شرکتها و 2) هزینه پردازش اعلامیههای سود. این نوشتار براساس روش استاندارد مطالعات رویداد پژوهـی است که بر اساس اطلاعات منتشره از سوی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی سالهای 1389 تا 1394 با نمونه انتخابی شامل 202 شرکت و 4777 اعلامیه سود انجام پذیرفته است. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون ترکیبی با برآوردگر حداقل مربعات خطا انجام پذیرفته است. نتایج حاکی از وجود محتوای اطلاعاتی اعلامیههای سود در بورس اوراق بهادار تهران و واکنش بازار به تراکم اعلامیههای سود منتشره در یک روز خاص می باشد. همچنین اعلامیه سود شرکتهایی که در یک روز اقدام به انتشار اطلاعیههای سود فصلی مینمایند و از نظر 4 شاخص، هزینه تبلیغات، اندازه شرکت، حجم معاملات و جمع اقلام تعهدی نسبت به سایر شرکتهای منتشر کننده در همان روز بالاتر هستند، سبب انتقال سود غیرمنتظره ناشی از واکنش بازار از پنجره اعلام سود به بازه بعد از اعلام سود میشوند. ضمن آنکه دو شاخص اقلام تعهدی اختیاری و تعداد اقلام درآمد نیز تأثیری بر صفبندی اعلامیههای سود ندارند.
مقاله پژوهشی
سیما خامدی؛ دکتر حسین کاظمی
چکیده
مدیریت سود به دلیل این که تصویر نادرستی از نتایج عملکرد شرکت ارائه میدهد، موجب قضاوت نادرست سهامداران در خصوص عملکرد واحدهای اقتصادی و مدیران آنها شده و نوعی بدبینی در میان سهامدران به-وجود می آورد. بنابراین، انتظار می رود مدیریت سود، تحت تاثیر ساختار سرمایه قرار گیرد. چون در ساختار سرمایه، تامین مالی از طریق بدهی هزینه های مالی ...
بیشتر
مدیریت سود به دلیل این که تصویر نادرستی از نتایج عملکرد شرکت ارائه میدهد، موجب قضاوت نادرست سهامداران در خصوص عملکرد واحدهای اقتصادی و مدیران آنها شده و نوعی بدبینی در میان سهامدران به-وجود می آورد. بنابراین، انتظار می رود مدیریت سود، تحت تاثیر ساختار سرمایه قرار گیرد. چون در ساختار سرمایه، تامین مالی از طریق بدهی هزینه های مالی را افزایش می دهد، مدیریت برای جلوگیری از نقض قرارداد بدهی ممکن است اقدام به مدیریت سود کند. از اینرو، بررسی ارتباط بین مدیریت سود و ساختار سرمایه و نقش محیطهای نهادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. محیطهای نهادی قوی، توانایی مدیران برای کسب منافع شخصی را محدود میکند. بنابراین، باعث کاهش احتمال فعالیتهای مدیریت سود می شود. شرکتهایی که دارای محیطهای نهادی قویتر هستند از جانب سرمایهگذاران در مقایسه با اعتباردهندگان حمایت بیشتری می شوند. از اینرو، هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تأثیر محیطهای نهادی بر ارتباط بین مدیریت سود و ساختار سرمایه است. در راستای اجرای تحقیق، فرضیهها بر اساس نمونه آماری متشکل از 92 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 7 ساله از سال 1388 لغایت 1394 و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چندگانه مورد آزمون قرار گرفته است. یافته ها نشان می-دهد که شرکتهای با سطح بالاتر مدیریت سود، اهرم مالی بالاتری دارند. همچنین، محیطهای نهادی تأثیر معناداری بر ارتباط بین مدیریت سود و ساختار سرمایه ندارند.
مقاله پژوهشی
علی کارشناسان؛ علی بهرامی نسب؛ رضا ممشلی
چکیده
شرکتهایی که دچار بحران مالی می گردند با کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش ارزش سهام مواجه میباشند، مدیران این شرکتها ممکن است استفاده از اقلام تعهدی را افزایش دهند تا بتوانند سود را مدیریت نموده و مانع از کاهش بیش از حد سود شرکت گردند و یا ممکن است مدیران به این نتیجه برسند که استفاده از اقلام تعهدی نمیتواند شرکت را از بحران مالی خارج ...
بیشتر
شرکتهایی که دچار بحران مالی می گردند با کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش ارزش سهام مواجه میباشند، مدیران این شرکتها ممکن است استفاده از اقلام تعهدی را افزایش دهند تا بتوانند سود را مدیریت نموده و مانع از کاهش بیش از حد سود شرکت گردند و یا ممکن است مدیران به این نتیجه برسند که استفاده از اقلام تعهدی نمیتواند شرکت را از بحران مالی خارج نماید و امکان شناسایی سود را ایجاد نماید، بنابراین در چنین حالتی انگیزههای مدیران برای استفاده از اقلام تعهدی و مدیریت سود کاهش مییابد و احتمال گزارشگری متقلبانه کاهش مییابد. از این رو، با توجه به اینکه در شرایط بحران مالی ممکن است مدیران تصمیمهای متفاوتی را در رابطه با مدیریت سود و انجام فعالیتهای متقلبانه اتخاذ نمایند، هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثر بحران مالی بر احتمال گزارشگری متقلبانه و ارزش سهام میباشد. نتایج پژوهش با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره و روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت بر روی 174 شرکت در دوره زمانی 1389 تا 1394، نشان داد که بحران مالی اثر منفی و معناداری بر هر سه متغیر احتمال تقلب، مدیریت سود و ارزش سهام دارد.
مقاله پژوهشی
زینب زحمتکش؛ محمود معین الدین؛ مهدی ناظمی اردکانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر بر عدم تقارن اطلاعاتی انجام شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این مسأله است که آیا بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میشود؟. در این راستا به نظر میرسد زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر به عنوان یک تکنولوژی اطلاعاتی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر بر عدم تقارن اطلاعاتی انجام شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این مسأله است که آیا بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میشود؟. در این راستا به نظر میرسد زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر به عنوان یک تکنولوژی اطلاعاتی نوین، میتواند فرآیند تحصیل و شفافیت اطلاعات مالی را بهبود ببخشد. وجه تمایز این پژوهش نسبت به پژوهشهایی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده، خارج شدن از حوزه تحقیقات کیفی و انجام پژوهش کمی میباشد. انتظار میرود نتایج پژوهش به درک عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی کمک شایانی نماید. بر این اساس نمونه-ای مشتمل بر 158 شرکت انتخاب شدهاند و برای یک دوره هشت ساله (1388 تا 1395) مورد آزمون قرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ بررسی رابطه متغیرها همبستگی است و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای پنل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. بنابراین میتوان ادعا نمود که بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میشود.
مقاله پژوهشی
محمد امید اخگر؛ زهرا محمودی
چکیده
مدیران شرکت انگیزه دارند از طریق هموارسازی سود، نوسانات سود را کاهش دهند و بر اطمینان سرمایهگذاران و تامین انتظارات آنها بیفزایند و از این طریق نگرانی جایگزینی خود را کاهش دهند. این تحقیق درصدد بررسی ارتباط هموارسازی سود، ریسک غیرسیتماتیک با گردش مدیرعامل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور دستیابی ...
بیشتر
مدیران شرکت انگیزه دارند از طریق هموارسازی سود، نوسانات سود را کاهش دهند و بر اطمینان سرمایهگذاران و تامین انتظارات آنها بیفزایند و از این طریق نگرانی جایگزینی خود را کاهش دهند. این تحقیق درصدد بررسی ارتباط هموارسازی سود، ریسک غیرسیتماتیک با گردش مدیرعامل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 188 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1394 به روش نمونهگیری حذف سیستماتیک انتخاب و در مجموع 945 سال- شرکت جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. در این راستا سه فرضیه تدوین گردید و برای آزمون فرضیهها از دو مدل فاما و فرنچ سه عاملی برای محاسبه ریسک غیرسیستماتیک و مدل اصلی پژوهش استفاده شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون لجستیک و دادههای ترکیبی استفاده شد. با توجه به درنظرگرفتن سه روش اندازهگیری برای متغیر مستقل هموارسازی سود، یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه معناداری بین هموارسازی سود و گردش مدیرعامل و همچنین بین متغیرهای ریسک غیرسیستماتیک و گردش مدیرعامل وجود ندارد. اما در بررسی فرضیه تاثیر ریسک غیرسیستماتیک بر روی رابطه هموارسازی سود و گردش مدیرعامل، رابطه مثبت و معنادار را زمانی که هموارسازی سود به روش شاخص ایکل و روش نسبت انحراف سودخالص به انحراف جریان نقدعملیاتی اندازهگیری شده است، نشان میدهد.