• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها

    نویسندگان

    • عباس رشیدی 1
    • داریوش فروغی 2
    • علیرضا رهروی دستجردی 3
    • مسعود آلگونه جونقانی 4

    1 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

    2 استاد گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    4 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2025.21758.3280
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر انواع مختلف فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. در این راستا، چهار نوع فرهنگ سازمانی شامل فرهنگ همکاری، کنترلی، رقابتی و خلاقیت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
روش: روش پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای گزارش‌های هیئت‌مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام با استفاده از تکنیک متن‌کاوی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1402 بوده و نمونه نهایی پژوهش متشکل از 161 شرکت است. برای آزمون فرضیه‌ها، از مدل‌های رگرسیون چندمتغیره و داده‌های ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار ایویوز بهره گرفته شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هر چهار نوع فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بازار دارند. فرهنگ همکاری باعث تقویت روابط سازمانی و افزایش هم‌افزایی می‌شود. فرهنگ کنترلی، از طریق بهبود شفافیت و نظارت، اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. فرهنگ رقابتی منجر به افزایش انگیزه، نوآوری و رقابت‌پذیری سازمان می‌شود و فرهنگ خلاقیت با تقویت نوآوری، توسعه محصولات و ارائه راهکارهای جدید، موجب بهبود جایگاه شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌گردد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته های پژوهش، فرهنگ سازمانی نقش اساسی در بهبود عملکرد بازار ایفا می‌کند. سازمان‌هایی که به انواع مختلف فرهنگ سازمانی توجه دارند، نه‌تنها در حفظ ثبات و شفافیت مالی موفق‌تر هستند، بلکه از مزیت رقابتی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود.
دانش‌افزایی: این پژوهش از طریق بهره‌گیری از روش متن‌کاوی و کمی‌سازی شاخص‌های فرهنگ سازمانی، رویکردی نوین در سنجش تأثیر عوامل فرهنگی بر عملکرد مالی شرکت‌ها ارائه می‌دهد. نتایج این مطالعه می‌توانند به مدیران و سیاست‌گذاران کمک کنند تا با اتخاذ استراتژی‌های مناسب فرهنگی، عملکرد بازار شرکت‌های خود را بهبود بخشند و اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

  • بعد خلاقیت
  • بعد رقابتی
  • بعد کنترلی
  • بعد همکاری
  • فرهنگ سازمانی
  • عملکرد بازار

موضوعات

  • حسابداری مالی
  • XML
  • اصل مقاله 1.28 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 171
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78
دانش حسابداری مالی
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 45
تیر 1404
صفحه 1-29
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.28 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 171
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78

APA

رشیدی, عباس , فروغی, داریوش , رهروی دستجردی, علیرضا و آلگونه جونقانی, مسعود . (1404). تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها. دانش حسابداری مالی, 12(2), 1-29. doi: 10.30479/jfak.2025.21758.3280

MLA

رشیدی, عباس , , فروغی, داریوش , , رهروی دستجردی, علیرضا , و آلگونه جونقانی, مسعود . "تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها", دانش حسابداری مالی, 12, 2, 1404, 1-29. doi: 10.30479/jfak.2025.21758.3280

HARVARD

رشیدی, عباس, فروغی, داریوش, رهروی دستجردی, علیرضا, آلگونه جونقانی, مسعود. (1404). 'تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها', دانش حسابداری مالی, 12(2), pp. 1-29. doi: 10.30479/jfak.2025.21758.3280

CHICAGO

عباس رشیدی , داریوش فروغی , علیرضا رهروی دستجردی و مسعود آلگونه جونقانی, "تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها," دانش حسابداری مالی, 12 2 (1404): 1-29, doi: 10.30479/jfak.2025.21758.3280

VANCOUVER

رشیدی, عباس, فروغی, داریوش, رهروی دستجردی, علیرضا, آلگونه جونقانی, مسعود. تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار شرکت ها. دانش حسابداری مالی, 1404; 12(2): 1-29. doi: 10.30479/jfak.2025.21758.3280

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب