• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران

    نویسندگان

    • اعظم ولی زاده لاریجانی 1
    • علی رحمانی 2
    • ملینا بختیاری 3

    1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

    2 استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

    3 کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2020.13985.2739
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: در این تحقیق میزان دانش دانشجویان رشته حسابداری کشور در خصوص استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، ضرورت کسب شناخت، استراتژی‌ها و روش‌های تدریس استانداردهای مذکور و نیز میزان مجهز بودن سیستم آموزشی کشور نسبت به آموزش آن‌ها از دیدگاه دانشجویان فوق‌الذکر، بررسی شده است.
روش: این تحقیق کاربردی و از لحاظ گردآوردی داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه‌های کشور است. اطلاعات لازم جهت دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش، از طریق جمع آوری 179 پرسشنامه (کتبی و اینترنتی) در سال 1398 جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: اکثر دانشجویان حسابداری نسبت به IFRS شناخت دارند. به اعتقاد اکثر پاسخ‌دهندگان این استاندارد‌ها می‌بایست به‌صورت اجباری در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد. اکثر دانشجویان تمایل بیشتری به روش تدریس IFRS به‌صورت هم‌زمان با استانداردهای ملی و همچنین برگزاری کارگاه به همراه حل مسائل واقعی دارند. اکثر پاسخ‌دهندگان سیستم آموزشی کشور را فاقد آمادگی لازم برای آموزش این استاندارد‌ها می‌دانند.
نتیجه‌گیری: هنوز دانشگاه‌ها برای گنجاندن IFRS در برنامه درسی دانشجویان آمادگی لازم را ندارند و برای به‌کارگیری موفق آن‌ها باید به کمبود کتب، منابع مناسب و امکانات مورد نیاز و همچنین کمبود نیروی حرفه‌ای باتجربه و دانش، توجه شود.
دانش افزایی: یکی از موانع پیاده‌سازی IFRS در ایران، فقدان نیروی انسانی متخصص در این زمینه می‌باشد. لذا در این تحقیق بحث ضرورت آموزش استانداردهای بین‌المللی و گنجاندن آن در برنامه درسی دانشجویان مدنظر قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

  • استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی
  • آموزش
  • برنامه درسی
  • XML
  • اصل مقاله 782.85 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
 
1.  ابراهیمی رومنجان، مجتبی و زهرا نظیفی. (1396). «نگرش دانشجویان درباره آموزش استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی»، ماهنامه حسابدار، 33 (306): 52-63.
2.  اسدنژاد، بهروز، (1396)، سخن نخست، مجله الکترونیکی چشم‌انداز نو، 4(38): 1-21.
3.  بزرگ اصل، موسی، (1394)، استاندراد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی،
 http://www.sena.ir.
4.  بینشیان، زهرا، زهره تابش و رضا زیاری. (1397). «آیا حرفه حسابداری آمادگی پذیرش استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) را دارد؟»، مطالعات حسابداری و حسابرسی، 7(25): 99-114.
5.  حقیقت، حمید و علوی، سید مصطفی، (1394)، نقش آموزش در پذیرش استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی، حسابدار رسمی، (30): 54-58.
6.  رحمانی، علی و علیپور، شراره، (1389)، موانع پذیرش استانداردهای بین‌المللی حسابداری در ایران، فصلنامه مطالعات حسابداری، 7(27): 75-99.
7.  سلطانی، اصغر، (1393)، تحلیل نظریه برنامه درسی در کتب دانشگاهی ایران، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(34): 28-50.
8.  شمس‌الدینی، کاظم، عارف فروغی و مصطفی قناد. (1397).«شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر به‌کارگیری فعالین حرفه حسابداری از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی»، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 11(42): 136-167.
9.  فخاری، حسین و دادگر، شهرام، (1396)، بررسی شکاف انتظار-عمل آموزش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش‌آموختگان رشته حسابداری (با تأکید بر دوره کارشناسی)، مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 6(12): 159-188.
 
1.Adebayo, A., Sharma, H. (2017). Analysis of Implement Experiences of IFRS in Nigeria. International Conference Proceedings, 1(2), 150–155.
2.AL-Mutairi, A., Naser, K., and Al-Duwaila, N. (2017). Students’ Attitudes towards the Adoption of International Financial Reporting Standards (IFRS) in Kuwait. Asian Social Science, 13(5):85-95.
3.Assad Nejad, B. (2017). The first word. New outlook Electronic Magazine, 4(38), 1-28 (in Persian).
4.Bineshian, Z., Tabesh, Z., and Ziyari, R. (2018). Is the accounting profession ready to accept international financial reporting standards? Accounting and Auditing Studies, 7(25), 99-114 (in Persian).
5.Bozorg Asl, M. (2015). International Financial Reporting Standards, http://www.sena.ir (in Persian).
6.Ebrahimi Romanjan, M., Nazifi, Z. (2017). Students' Attitudes about International Financial Reporting Standards. Accountant Monthly, 33(306): 52-63 (in Persian).
7.Emmanuel, B. (2016). Adoption of International Financial Reporting Standard (IFRS): Insight from Nigerian Academics and Practitioners. International Journal of Information Research and Review, 3(11), 3092–3102.
8.Fakhari, H., Dadgar, SH. (2017). Investigating the waiting gap - practicing vocational skills training in accounting graduates (with an emphasis on undergraduate courses). Educational planning studies, 6(12), 159-188 (in Persian).
9.Haghighat, H., Alavi, M. (2015). The role of education in the acceptance of international financial reporting standards. Official accountant, 30, 54-58 (in Persian).
10.  Kampani, S., Vadera, M.L. (2019), Accounting education for the implementation of IFRS in India-an empirical study. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 11 (4 Special Issue), 2162-2166.
11.  Kinkela, K., Harris, P., and Malindredos, J. (2010). Introducing IFRS in introductory financial accounting courses. Business education & accreditation, 2(1), 39–47.
12.  Natoli, R., Wei, Z., & Jackling, B. (2020), Teaching IFRS: evidence from course experience and approaches to learning in China. Accounting Research Journal, 33(1), 234-251.
13.  Patro, A., Gupta, V. K. (2012). Adoption of International Financial Reporting Standards (IFRS) in Accounting Curriculum in India-An Empirical Study. Procedia Economics and Finance, 2, 227–236.
14.  Rahmani, A., Alipour, SH. (2010). Obstacles to Accepting International Accounting Standards in Iran. Journal of Accounting Studies, 7(27), 75-99 (in Persian).
15.  Shams al-Dini, K., Foroughi, A., and Ghanad, M. (2018). Identify and Rank the Factors Affecting the Use of Accounting Profession Activists from the International Financial Reporting Standards (IFRS), Journal of Securities Exchange, 11(42), 136-167 (in Persian).
16.  Soa, N. L. (2018). Teaching IFRS performance in accounting training in universities-development opportunities for young lecturers, Educational Research, 9(5):145-150.
17.  Soltani, A. (2014). Analysis of curriculum theory in Iranian academic books. Research and writing academic books, 18(34), 28-50 (in Persian).
18.  Wells, P. K. (2017). How well do our introductory accounting textbooks reflect current accounting practice ? Journal of Accounting Education, 42, 40–48.
    • تعداد مشاهده مقاله: 748
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821
دانش حسابداری مالی
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 27
دی 1399
صفحه 1-23
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 782.85 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 748
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821

APA

ولی زاده لاریجانی, اعظم , رحمانی, علی و بختیاری, ملینا . (1399). استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران. دانش حسابداری مالی, 7(4), 1-23. doi: 10.30479/jfak.2020.13985.2739

MLA

ولی زاده لاریجانی, اعظم , , رحمانی, علی , و بختیاری, ملینا . "استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران", دانش حسابداری مالی, 7, 4, 1399, 1-23. doi: 10.30479/jfak.2020.13985.2739

HARVARD

ولی زاده لاریجانی, اعظم, رحمانی, علی, بختیاری, ملینا. (1399). 'استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران', دانش حسابداری مالی, 7(4), pp. 1-23. doi: 10.30479/jfak.2020.13985.2739

CHICAGO

اعظم ولی زاده لاریجانی , علی رحمانی و ملینا بختیاری, "استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران," دانش حسابداری مالی, 7 4 (1399): 1-23, doi: 10.30479/jfak.2020.13985.2739

VANCOUVER

ولی زاده لاریجانی, اعظم, رحمانی, علی, بختیاری, ملینا. استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران. دانش حسابداری مالی, 1399; 7(4): 1-23. doi: 10.30479/jfak.2020.13985.2739

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب