چکیده
چکیده:
هدف: بررسی ادبیات مرتبط با مدیریت سود، بیانگر تلاش محققین در فهم این مطلب است که چرا مدیران به دنبال دستکاری سود هستند، چگونه سود را مدیریت می کنند و تبعات اینگونه رفتار چیست. پاسخ به این سؤالات، بخش اعظمی از تحقیقات تجربی را در حوزه گزارشگری مالی به خود اختصاص داده است. یکی از عوامل مهمی که بر مدیریت سود تأثیر گذار است، می تواند راهبرد تنوع بخشی باشد. لذا هدف از این مقاله این است که بررسی کند آیا راهبرد تنوع بخشی محیط مطلوبی برای مدیریت سود فراهم می کند یا اینکه این پدیده را کاهش می دهد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع همبستگی است. در این پژوهش با استفاده از نمونه آماری شامل 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورهی 1387 تا 1395 و با ایجاد تمایز صریح بین تنوع تجاری و تنوع جغرافیایی ، برای بررسی تاثیر راهبرد تنوع بخشی بر مدیریت سود، مدل رگرسیون چند متغیره براساس دادههای تابلویی تحلیل شده است. در این پژوهش برای سنجش مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری از مدل تعدیل شده جونز استفاده شده است.
یافتهها: یافته های این تحقیق نشان میدهد که تنوع تجاری و تنوع جغرافیایی به تنهایی تاثیر معناداری بر مدیریت سود ندارند اما ترکیبی از تنوع تجاری و تنوع جغرافیایی این پدیده را کاهش میدهد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش شواهدی را در حمایت از تئوری کاهش ریسک و تئوری پرتفولیو نشان می دهد زیرا این تئوری ها ارتباطی منفی بین مدیریت سود و راهبرد تنوع بخشی استدلال میکنند.
دانش افزایی: از آنجا که برای بررسی ارتباط بین راهبرد تنوع بخشی و مدیریت سود تمایز صریح بین تنوع تجاری و تنوع جغرافیایی و همچنین ترکیبی از تنوع تجاری و تنوع جغرافیایی در نظر گرفته شده است، نوآوری این پژوهش می باشد.
کلیدواژهها