- XML
- اصل مقاله 1.79 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- 2.pdf
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای مدیریت بر ارزش و حجم معاملات سهام؛ با تأکید بر روشهای دادهکاوی میباشد.
روش: پس از استخراج اطلاعات مالی ۱۶۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، از مدل رگرسیون چندگانه با استفاده از الگوی دادههای ترکیبی و از روشهای دادهکاوی به عنوان روش آماری تکمیلی استفاده شده است.
یافتهها: ویژگیهای مدیریت تأثیری معنادار بر ارزش معاملات سهام شرکتهای بررسی شده داشته اما تأثیر این ویژگیها بر حجم معاملات در اکثر موارد به صورت بیمعنا مشاهده شده است. صرفاً دقت پیشبینی مدیریت دارای تأثیر معنادار بر ارزش معاملات بوده و خوشبینی و کوته-بینی مدیریت تأثیری معنادار بر حجم معاملات سهام خواهند گذاشت. بیشترین تأثیرگذاری بر ارزش معاملات مربوط به متغیرهای اندازه شرکت و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بوده و بیشترین تأثیرگذاری بر حجم معاملات مربوط به متغیرهای نسبت قیمت به سود و نرخ بازده دارایی-های شرکت میباشد.
نتیجهگیری: تعداد اندکی از ویژگیهای مدیریت تأثیری معنادار بر ارزش و حجم معاملات سهام داشته است و بازار سرمایه از طریق ارزش معاملات سهام انجام شده نسبت به ویژگیهای مختلف مدیریت واکنش معنادار نشان داده است. همچنین صرفاً کوتهبینی مدیریت تأثیری معنادار برارزش معاملات داشته و کوتهبینی، خوشبینی و استقلال هیأت مدیره دارای تأثیری معنادار بر حجم معاملات بوده و سایر ویژگیهای مدیریت جزءِ متغیرهای تأثیرگذار بر ارزش و حجم معاملات نبودهاند.
دانشافزایی: برای نخستین بار با استفاده از روشهای دادهکاوی به بررسی و شناسایی تأثیرگذارترین ویژگیهای مدیریت بر ارزش و حجم معاملات سهام پرداخته شده است. در ادامه پیشنهاد میشود تا در پژوهشهای آتی، تأثیر ویژگیهای مدیریت بر سایر متغیرهای مالی از جمله بازده خاص سهام، بازده غیرعادی سهام، ریسک ریزش قیمت سهام و... مورد مطالعه قرار گیرد.