نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی و چگونگی ایجاد تعادل بین زمان صرفشده برای فعالیتهای بازاریابی و حسابرسی است. با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نیاز از 257 حسابدار رسمی جمعآوری شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش (برای فرضیه اول و دوم) با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی، روش تحلیل سلسله مراتبی و روش ترجیح بر اساس مشابهت با راهحل ایدهآل (برای فرضیه سوم) انجام شده است.
نتایج پژوهش نشان میدهد، بین حسابرسان کارآفرین و سایرین در خصوص نگرش در مورد تعادل زمانی بین فعالیتهای حسابرسی و بازاریابی، تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال، بین حسابرسان کارآفرین و سایرین در خصوص میزان اهمیت قائلشده به تعادل زمانی بین فعالیتهای حسابرسی و بازاریابی، تفاوت معناداری وجود دارد. در ضمن، کل حسابرسان برای تعیین اولویت در مورد مسئولیتهای حسابرسی در بعد نگرش و اهمیت، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد، نگرش به فعالیتهای حسابرسی در خصوص استقلال و کیفیت حسابرسی از اهمیتقائلشدن به فعالیتهای حسابرسی برای حسابرسان از اولویت بالاتری برخوردار است. این موضوع بیانگر آن است که هرگونه تغییر در فرآیند حسابرسی و در نهایت تأثیر آنها بر استانداردهای حسابرسی و خروجی فعالیتهای حسابرسی یعنی گزارش نهایی باید در نگرش حسابرسان ایجاد شود.
کلیدواژهها