نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
: تجدید ارائه صورت های مالی به صورت صریح و شفاف حکایت از قابل اتکا نبودن صورت های مالی دوره های گذشته و پایین بودن کیفیت گزارشگری دارد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر توانایی مدیران بر تجدید ارائه صورت های مالی و انگیزه های نهفته در تجدید ارائه صورتهای مالی است. با استفاده از نمونهای متشکل از شرکتهایی که اقدام به تجدید ارائه نمودهاند و بکارگیری مدل دستیابی به اهداف تعیین شده برای طبقه بندی شرکتها،87 شرکت (بالغ بر119 مشاهده شرکت- سال) در نمونه فرصتطلبانه و 224شرکت (بالغ بر732مشاهده شرکت- سال) در نمونه غیر فرصتطلبانه به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدو به منظور آزمون فرضیهها، دوره زمانی 11ساله (1381- 1391) برای تحقیق انتخاب شد؛ و با بکارگیری رگرسیون Tobitبرای محاسبه توانایی مدیریت ورگرسیون چندگانه برای بررسی رابطه بین متغیرها،نتایج حکایت ازآن دارد که، فقط هنگامی بین توانایی مدیریت با تجدید ارائه صورتهای مالی رابطه معناداری وجود دارد که نوع رفتار، فرصت طلبانه باشد و در انواع مختلف رفتارغیرفرصتطلبانه (غیر فرصت طلبانه افزایشی و غیر فرصت طلبانه کاهشی) رابطه معنی داری وجود ندارد.