نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
چسبندگی هزینهها زمانی روی میدهد که به هنگام کاهش تقاضا، مدیران برای اجتناب از هزینههای تعدیل، تصمیم به حفظ منابع بلا استفاده میگیرند، تصمیم مدیران به حفظ منابع بلااستفاده میتواند ناشی از ملاحظات شخصی باشد و نوعی هزینههای نمایندگی ایجاد کند. لذا در این پژوهش تاثیر مسئله نمایندگی بر شدت چسبندگی هزینهها بررسی شد. از جریان نقد آزاد، دوره تصدیگری و افق دید مدیر عامل به عنوان متغیرهای مسئله نمایندگی استفاده شده و تعداد 135 شرکت در دوره زمانی 93-1383 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که مجموعأ تعداد 1485 سال- شرکت را ایجاد میکردند. برای آزمون فرضیات پژوهش از رگرسیون لگاریتم خطی چند متغیره با استفاده از دادههای تلفیقی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته با وزن دهی به مقاطع استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین جریانهای نقدی آزاد و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینههای فروش، عمومی و اداری، رابطه مثبت و معنادار بین دوره تصدیگری مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته، و رابطه مثبت و معنادار بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری است؛ ولی بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و دوره تصدیگری مدیرعامل و چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری رابطه معناداری یافت نشد. نتایج نشان میدهد که به طور کلی، رابطه مثبت و معناداری بین مسئله نمایندگی و شدت چسبندگی هزینهها وجود دارد.