نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
یکی از مفروضات اولیه حسابداری مدیریت آن است که تغییرات هزینهها رابطهای متناسب با افزایش و کاهش سطح فعالیت دارد. اما این فرض با مطرح شدن بحث چسبندگی هزینهها توسط آندرسون و همکاران (2003) مورد بحث قرار گرفت. به این معنا که میزان افزایش در هزینهها با افزایش در سطح فعالیت بیشتر از میزان کاهش در هزینهها در ازای همان میزان کاهش در سطح فعالیت است، که از آن به چسبندگی هزینهها یاد میشود. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش بررسی چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین بررسی رابطه بین هزینههای نمایندگی با چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری است
نتایج این پژوهش که متعلق به نمونهای متشکل از 145 شرکت برای یک دوره 7 ساله 92-1386 است، نشان میدهد در ازای 1% افزایش در سطح فروش، هزینههای فروش، عمومی و اداری 1% افزایش مییابد، در حالیکه در ازای کاهش 1% در سطح فروش، هزینههای فروش، عمومی و اداری 3/0% کاهش مییابد. در این پژوهش همچنین معناداری ارتباط بین چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری و هزینههای نمایندگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان جریانهای نقدی آزاد، دوره تصدی مدیر عامل و پاداش مدیران (به عنوان معیارهای سنجش هزینههای نمایندگی) ارتباط معناداری با چسبندگی هزینهها ندارد.