چکیده
هدف: پذیرش اندازهگیری ارزش منصفانه به یک موضوع مهم در گزارشگری مالی، به ویژه در اقتصادهای نوظهور مانند ایران، تبدیل شده است. هدف این پژوهش شناسایی و تدوین یک استراتژی مناسب جهت پیادهسازی اندازهگیری ارزش منصفانه با استفاده از رویکرد ترکیبی SWOT، BWM و TOPSIS است.
روش: روش پژوهش با توجه به هدف کلی و ماهیت پژوهش، رویکرد آمیخته مبتنی بر پارادایم تفسیر گرایی است. پژوهش حاضر، بر اساس هدف، در زمره پژوهـشهای توسعهای و کاربردی و از منظر نحوه گردآوری دادهها، در زمره پژوهشهای پیمایشی، اکتشافی قرار میگیرد. در این پژوهش، از رویکرد تحقیق در عملیات استفاده شده است. جامعه مورد بررسی را خبرگان و تعداد نمونه 34 نفر تشکیل می دهد. روش نمونهگیری هدفمند و قلمرو زمانی 1403 میباشد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از روش مرور سیستماتیک مطالعات اسنادی و پرسشنامه دلفی فازی برای شناسایی شاخصهای عوامل SWOT و در نهایت از روش BWM و TOPSIS برای اولویتبندی استراتژیها استفاده شده است.
یافتهها: تعداد 47 شاخص برای SWOT در چهار طبقه اصلی قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شد. یافتهها نشان میدهد که براساس هر دو تکنیک، استراتژی های گروه WT یعنی استراتژی های تدافعی به عنوان استراتژی مناسب انتخاب شدند.
نتیجهگیری و دانش افزایی: نتایج نشان میدهد که وجود رهنمودهای عملیاتی درخصوص بازارها، فعالان بازار، چگونگی انجام قضاوت حرفه ای و مستندسازی آن، آموزش سرمایه انسانی و ایجاد پایگاههای داده ارزشگذاری) محدودیتهای الزامآوری هستند و پرداختن به آنها پیشنیاز اجرای اندازهگیری ارزش منصفانه معتبر است.
موضوعات