چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر تجدید ارایه اجباری و داوطلبانه صورتهای مالی بر فرایند یادگیری مدیریت از بازار در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. اهمیت این موضوع در آن است که نوع افشای اطلاعات مالی میتواند بر واکنش بازار و رفتار سرمایهگذاری مدیران به شکلهای متفاوتی تأثیر بگذارد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامع آماری شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ است که پس از غربالگری، نمونهای متشکل از ۱۳۸ شرکت برای آزمون فرضیههای پژوهش انتخاب شدهاند. همچنین دادهها با استفاده از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره و با کنترل اثرات سال و صنعت تحلیل شدهاند. همچنین برای اطمینان از پایداری نتایج، مجموعهای از آزمونهای تحلیل حساسیت و برآورد پویا با روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) اجرا شد.
یافتهها: نتایج حاصل از برآورد مدلها نشان داد که بازخورد بازار تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایهگذاریهای آتی شرکتها دارد؛ موضوعی که بیانگر وجود فرایند یادگیری مدیریت از بازار در شرکتهای مورد بررسی است. در خصوص منشأ تجدید ارایهها، یافتههای مدل دوم نشان داد که تجدید ارایه اجباری، چه بهصورت مستقیم و چه از طریق تعامل با بازخورد بازار، اثری معنادار بر تصمیمات سرمایهگذاری و فرایند یادگیری مدیریتی ندارد. در مقابل، تجدید ارایه داوطلبانه با ضریب مثبت و معنادار، موجب تقویت فرایند یادگیری مدیریت از بازار میشود.
نوآوری: این پژوهش برای نخستین بار نشان میدهد که نوع افشای صورتهای مالی میتواند بر یادگیری مدیریت از بازار و کارایی تصمیمگیریهای سرمایهگذاری تأثیر بگذارد.
کلیدواژهها
موضوعات