نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: با توجه به تأثیر گزارشگری پایداری بر تداوم فعالیت آتی شرکتها، پژوهش حاضر به تدوین الگوی گزارشگری پایداری در گزارشهای سالانه شرکت میپردازد.
روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی در آن استفاده شده است. ابعاد و مؤلفه های گزارشگری پایداری از طریق روش تحلیل مضمون آتراید – استیرلینگ (2001) شناسایی شدهاند و تحلیلهای پژوهش نیز با استفاده از تکنیک 7 مرحلهای کولایزی انجامشده است. نمونه پژوهش نیز شامل 29 نفر از خبرگان حوزه بازار سرمایه است که از طریق تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که 111 گزاره در قالب 28 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر شامل افشای گزارشگری پایداری مالی و گزارشگری پایداری غیرمالی استخراجشده است که اجزای الگوی پیشنهادی گزارشگری پایداری را تشکیل دادهاند.
نتیجهگیری: این پژوهش با بررسی جامع گزارشگری پایداری در گزارشهای سالانه شرکت، چشمانداز جدیدی در بررسی الگوی گزارشگری پایداری در اختیار استفادهکنندگان نتایج پژوهش قرار میدهد و آگاهی ذینفعان را بر این نوع افشاگری بهبود میبخشد.
دانشافزایی: استفاده کنندگان از گزارش های شرکت ها می توانند با توجه به نوع راهبرد تجاری اتخاذ شده از طرف شرکت ها از میزان درستی وضعیت اطلاعات پایداری ارائه شده آگاهی یابند که این موضوع دانش افزایی خاص این پژوهش است. همچنین، این پژوهش در گشودن باب جدیدی در خصوص پژوهش های گزارشگری پایداری در گزارش های سالانه شرکت ها و با اثبات ابعاد و مؤلفه ها و تدوین الگوی گزارشگری پایداری دانش افزایی دارد.
کلیدواژهها
موضوعات