چکیده
هدف: مؤسسات حسابرسی، به طور فزایندهای در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت میکنند. پژوهش حاضر سعی دارد تأثیر مسئولیت اجتماعی مؤسسات حسابرسی را بر افزایش شهرت مؤسسات حسابرسی بررسی کند.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رابطه بین متغیرها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشد. دادههای مورد نیاز پژوهش برای متغیر مسئولیت اجتماعی از طریق پرسشنامه و برای متغیرهای دیگر از سایت جامعه حسابداران رسمی ایران استخراج شده است. روش آماری این پژوهش رگرسیون چندگانه میباشد.
یافتهها: یافتهها از تأیید فرضیههای پژوهش حکایت دارد و نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی مؤسسات حسابرسی تأثیر مثبتی بر رشد درآمد آنها دارد و این اثر مثبت برای مؤسسات کوچکتر و غیرمعتمد بورس قویتر است.
نتیجهگیری: با استفاده از نتایج پژوهش دریافتیم که مسئولیت اجتماعی مؤسسات حسابرسی منجر به افزایش درآمد آنها شده، بطوریکه این اثر برای مؤسسات حسابرسی کوچکتر و غیرمعتمد، بیشتر است. پژوهش حاضر نشان میدهد مسئولیت اجتماعی مؤسسات حسابرسی میتواند بهعنوان یک سازکار افزایش شهرت عمل کند که منجر به افزایش درآمد آنها گردد. به ویژه این اثر افزایش درآمد برای مؤسسات کوچکتر و غیرمعتمد بورس، بیشتر میباشد.
دانشافزایی: پژوهش حاضر میتواند پیامدهای مثبتی برای مؤسسات حسابرسی(شامل افزایش شهرت، جذب مشتریان جدید و رشد درآمدها)، شرکتها (تقویت روابط با مؤسسات حسابرسی) و سرمایهگذاران (کاهش ریسک سرمایهگذاری) داشته باشد. همچنین میتواند علیرغم وجود محدودیتها، به مطالعات آتی کمک نماید. و پیشنهادی برای نهادهای قانونگذار در ایران باشد که مانند برخی از کشورها، افشای مسئولیت اجتماعی مؤسسات حسابرسی را الزامی کنند.
کلیدواژهها
موضوعات