چکیده
هدف: این پژوهش چگونگی تاثیر رفتار نامتقارن هزینه شرکتها بر پیوند بین ارتباطاتسیاسی با تغییرپذیری سود و ضریب واکنش سود را بررسی میکند.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها از اطلاعات 175 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی یازده سال (1391 تا 1401) استفاده شد. برای تحلیل یافتهها، پس از بررسی پیشآزمونهای ناهمسانی واریانس، آزمون چاو، هاسمن و آزمون بروش – پاگان، با کمک الگوی رگرسیون چند متغیره، فرضیهها آزمون شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد ارتباطات سیاسی بر تغییرپذیری سود و بر ضریبواکنش سود اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، چسبندگی هزینه اثر ارتباطات سیاسی بر تغییرپذیری سود را بطور معناداری تضعیف میکند و چسبندگی هزینه اثر ارتباطات سیاسی بر ضریب واکنش سود را بطور معناداری تضعیف میکند.
نتیجهگیری: با افزایش ارتباطات سیاسی، تغییرپذیری سود و ضریب واکنش سود افزایش مییابد و به دلیل رفتار چسبندگی هزینهها، کاهش فروش بیشتر از افزایش فروش بر سود اثر منفی دارد این امر رابطۀ ارتباطات سیاسی با ضریب واکنش سود را تضعیف میکند.
دانشافزایی: یافتههای این پژوهش نگاهی نو به روابط پیچیده بین ارتباطات سیاسی با تغییرات سود و ضریب واکنش سود با نقش تعدیلگری چسبندگی هزینه دارد. اثر مثبت ارتباطات سیاسی بر دو متغیر تغییرات سود و ضریب واکنش سود، نقش مهمی را که ارتباطات سیاسی میتواند در شاخصهای عملکرد شرکتها داشته باشد، روشن میکند.
کلیدواژهها
موضوعات