چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وجود انگیزههای مرتبط با فرضیههای خیریه، علامتدهی و اقتصادی مسئولیتپذیری اجتماعی و همچنین نقش شهرت در ایجاد این انگیزهها در صورت وجود است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر اجرا و بررسی رابطه بین متغیرها در شاخه پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار دارد. بر اساس شرایط و محدودیتهای اعمال شده، نمونه آماری غربال شده متشکل از 101 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در طی سالهای 1392 الی 1401 بوده و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چند متغیره مورد آزمون قرار گرفته است.
یافتهها: نتایج بیانگر آن است که مشارکت شرکتها در فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی با انگیزههایی بهغیر از اهداف خیریه انجام شده و شهرت شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر مسئولیت پذیری اجتماعی بهینه که انگیزههای اقتصادی را در خود جای داده است داشته و تأثیر منفی و معناداری نیز بر انحراف از مسئولیت پذیری اجتماعی بهینه دارد.
نتیجهگیری: شرکتها با اجرای فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و این فعالیتها با انگیزههایی فراتر از اهداف خیرخواهانه انجام میشوند. در مقابل شرکتهای با شهرت بالاتر، فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی را با اهداف اقتصادی و کسب سود انجام میدهند. شرکتهای دارای حسن شهرت، کمتر احتمال دارد که از طریق مسئولیت پذیری اجتماعی علامتهای فرصتطلبانه ارسال کنند و در نتیجه، مسئولیت پذیری اجتماعی در این شرکتها بهینهتر و یا به عبارت دیگر به منظور اهداف اقتصادی، کسب سود و افزایش ارزش شرکت انجام میشود.
دانشافزایی: این پژوهش با بررسی سه فرضیه خیریه، اقتصادی و علامتدهی، قصد دارد تا به روشن شدن انگیزههای شرکتها در انجام فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی بپردازد. به ویژه اینکه کدام یک از این فرضیهها بیشترین تطابق را با واقعیت دارد و چگونه شرکتها با شهرت بالا از این فعالیتها بهرهبرداری میکنند، مشخص نمیباشد. انجام این پژوهش میتواند به درک هرچه بیشتر این موضوع کمک نماید. نتایج این پژوهش میتواند به مدیران شرکتها کمک کند تا استراتژیهای بهتری برای مدیریت شهرت و مسئولیتپذیری اجتماعی خود اتخاذ کنند و همچنین به پژوهشگران کمک کند تا درک بهتری از رابطه بین شهرت شرکت و فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی داشته باشند.
موضوعات