• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی

    نویسندگان

    • منتهی حسین حسین 1
    • مهدی حیدری 2
    • پرویز پیری 2

    1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

    2 دانشیار حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2024.20751.3228
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی وجود انگیزه­های مرتبط با فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و همچنین نقش شهرت در ایجاد این انگیزه­ها در صورت وجود است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر اجرا و بررسی رابطه بین متغیرها در شاخه پژوهش‌های توصیفی-همبستگی قرار دارد. بر اساس شرایط و محدودیت‌های اعمال شده، نمونه آماری غربال شده متشکل از 101 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در طی سال‌های 1392 الی 1401 بوده و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چند متغیره مورد آزمون قرار گرفته‌ است.
یافته‌ها: نتایج بیانگر آن است که مشارکت شرکت­ها در فعالیت­های مسئولیت­پذیری اجتماعی با انگیزه­هایی به­غیر از اهداف خیریه انجام شده و شهرت شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر مسئولیت پذیری اجتماعی بهینه که انگیزه­های اقتصادی را در خود جای داده است داشته و تأثیر منفی و معناداری نیز بر انحراف از مسئولیت پذیری اجتماعی بهینه دارد.
نتیجه‌گیری: شرکت‌ها با اجرای فعالیت‌های مسئولیت پذیری اجتماعی می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و این فعالیت‌ها با انگیزه‌هایی فراتر از اهداف خیرخواهانه انجام می‌شوند. در مقابل شرکت‌های با شهرت بالاتر، فعالیت‌های مسئولیت پذیری اجتماعی را با اهداف اقتصادی و کسب سود انجام می‌دهند. شرکت‌های دارای حسن شهرت، کمتر احتمال دارد که از طریق مسئولیت پذیری اجتماعی علامت‌های فرصت‌طلبانه ارسال کنند و در نتیجه، مسئولیت پذیری اجتماعی در این شرکت‌ها بهینه‌تر و یا به عبارت دیگر به منظور اهداف اقتصادی، کسب سود و افزایش ارزش شرکت انجام می‌شود.
دانش‌افزایی: این پژوهش با بررسی سه فرضیه خیریه، اقتصادی و علامت‌دهی، قصد دارد تا به روشن شدن انگیزه‌های شرکت‌ها در انجام فعالیت‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی بپردازد. به ویژه اینکه کدام یک از این فرضیه‌ها بیشترین تطابق را با واقعیت دارد و چگونه شرکت‌ها با شهرت بالا از این فعالیت‌ها بهره‌برداری می‌کنند، مشخص نمی­باشد. انجام این پژوهش می­تواند به درک هرچه بیشتر این موضوع کمک نماید. نتایج این پژوهش می‌تواند به مدیران شرکت‌ها کمک کند تا استراتژی‌های بهتری برای مدیریت شهرت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود اتخاذ کنند و همچنین به پژوهشگران کمک کند تا درک بهتری از رابطه بین شهرت شرکت و فعالیت‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

  • شهرت
  • فرضیه‌ خیریه
  • فرضیه‌ علامت‌‌دهی
  • فرضیه‌ اقتصادی
  • مسئولیت‌پذیری اجتماعی

موضوعات

  • حسابداری مالی
  • XML
  • اصل مقاله 1.35 M
  • چکیده تفصیلی
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
اژدری، علی؛ ناظمی اردکانی، مهدی؛ تقیان عمانی، الهه. (1402). بررسی رابطه بین شهرت شرکت، برندکارفرمایان و مسئولیت اجتماعی شرکتی. پژوهش های تجربی حسابداری، 13 (4): 221-244.
جبار عبد علی العتبی، ساره؛ زواری رضایی، اکبر؛ چالاکی، پری؛ پیری، پرویز. (1403). اثر تجدید ارائه صورت های مالی بر کیفیت و افشای فعالیت های داوطلبانه گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت های بورسی. دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 8(16): 40-60.‎
حساس یگانه، یحیی؛ سلیمی، محمد جواد. (1390). مدلی برای رتبه بندی حاکمیت شرکتی در ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 8(30): 1-35.
خدایاری، فرانک؛ طوطیان، صدیقه؛ علی­پناهی، مجید. (1397). تأثیر شهرت سازمانی بر رفتار مشتریان در شرکت بیمه البرز. فصلنامه مهندسی مدیریت نوین، 7(1): 106-118.
دانشی، یعقوب؛ اسماعیل زاده، علی. (1402). تأثیر کیفیت سیستم مدیریت ریسک سازمانی و ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر شهرت شرکت‌. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54): 207-232.‎
طهماسبی خورنه، سعید، ایوانی، فرزاد، اردشیری، محمد جواد. (1400). بررسی رابطه‌ی متقابل شهرت شرکتی و عملکرد مالی با استفاده از سیستم معادلات همزمان. پژوهش های مدیریت در ایران، 22(1): 119-141.
فرجی، امید، جنتی دریاکناری، فاطمه؛ منصوری، کفسان؛ یونسی مطیع، فاطمه. (2020). مسئولیت‏ پذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود. مجله علمی 7، 25-58.
نظریان، راحله؛ امیری هنزاء، فاطمه. (1402). تأثیر نقش میانجیگری شهرت شرکت بر رابطه مابین افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 7(24): 1319-1336.
    • تعداد مشاهده مقاله: 243
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246
دانش حسابداری مالی
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 42
مهر 1403
صفحه 161-182
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.35 M
  • چکیده تفصیلی
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 243
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246

APA

حسین حسین, منتهی , حیدری, مهدی و پیری, پرویز . (1403). شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی. دانش حسابداری مالی, 11(3), 161-182. doi: 10.30479/jfak.2024.20751.3228

MLA

حسین حسین, منتهی , , حیدری, مهدی , و پیری, پرویز . "شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی", دانش حسابداری مالی, 11, 3, 1403, 161-182. doi: 10.30479/jfak.2024.20751.3228

HARVARD

حسین حسین, منتهی, حیدری, مهدی, پیری, پرویز. (1403). 'شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی', دانش حسابداری مالی, 11(3), pp. 161-182. doi: 10.30479/jfak.2024.20751.3228

CHICAGO

منتهی حسین حسین , مهدی حیدری و پرویز پیری, "شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی," دانش حسابداری مالی, 11 3 (1403): 161-182, doi: 10.30479/jfak.2024.20751.3228

VANCOUVER

حسین حسین, منتهی, حیدری, مهدی, پیری, پرویز. شهرت و فرضیه‌های خیریه، علامت‌‌دهی و اقتصادی مسئولیت‌پذیری اجتماعی. دانش حسابداری مالی, 1403; 11(3): 161-182. doi: 10.30479/jfak.2024.20751.3228

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب