چکیده
هدف: عوامل رفتاری حسابداری مدیریت به عنوان تهیه کنندگان اطلاعات این مرکز و مدیران به عنوان استفاده کنندگان عمده اطلاعات حائز اهمیت می باشد. . هدف این پژوهش اعتباریابی و سنجش الگوی حسابداری مدیریت رفتاری و سازه های آن میباشد.
روش: ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و به این منظور جمع آوری داده ها از 72 نفر از خبرگان بهره گرفته شده که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده ند. .نوع پژوهش از حیث رویکرد انجام، آمیخته می باشد که برای بخش کیفی و درک ارتباط بین سازه های الگوی مستخرج از رویکرد زمینه بنیان از استراتژی پدیدانگاری استفاده شد. و برای بخش کمی از روش معادلات ساختاری بر آزمون فرضیه ها استفاده شده است برای اعتباریابی کیفی الگوی مستخرج از رویکرد زمینه بنیان، ابتدا از روش دلفی استفاده شده است
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون الگوی پژوهش نشان می دهد مسیر شرایط علّی از طریق فازهای روانشناسی انگیزش و روانشناسی اجتماع رابطه معنی داری دارد. بدین معنی سازه های مربوط به روانشناسی انگیزش و روانشناسی اجتماعی عوامل تاثیرگذار بر حسابداری مدیریت رفتاری می باشند.
نتیجه گیری: تکنیک های حسابداری مدیریت می تواند مرکز توجه افراد را با استفاده از در معرض نمایش گذاشتن برخی اطلاعات و مسکوت گذاشتن برخی دیگر، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین تکنیک های حسابداری مدیریت می تواند چگونگی تصویر سازی اطلاعات بطور ذهنی و ارتباط آن اطلاعات به سایر اطلاعات در حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.
دانش افزایی: نتایج پژوهش حاضر بتواند به مدیران، تحلیل گران مالی، دینفعان و سایر استفادهکنندگان اطلاعات مالی در درک بهتر چارچوب سازی زمینه رفتاری تصمیم گیرندگان در قبال حوزه حسابداری مدیریت کمک کرده و آنها را در اتخاذ تصمیمهای صحیح مدیریتی، مالی و سرمایهگذاری کمک نماید.
کلیدواژهها
موضوعات