چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر شناخت و درک تجارب افراد برای بررسی نوع نگرش مدیران دولتی، عوامل مؤثر بر بروز و ارتباط پاسخگویی با آن است.
روش: این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی، با استفاده از راهبرد تجزیه و تحلیل مضمون به شناسایی نوع نگرش مدیران شرکتهای دولتی در چارچوب نظریههای راهبری شرکتی، عوامل مؤثر بر بروز و ارتباط پاسخگویی با آن میپردازد. تعداد نمونههای انتخاب شده با استفاده از روش گلوله برفی، 20 نفر بودهاند. توضیح اینکه با 16 تن از مدیران ارشد و میانی شرکتهای دولتی و 4 تن از اعضای هیات علمی صاحب نظر در این حوزه به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه شد و متون مصاحبه با استفاده از روش براون و کلارک (2019) مورد تحلیل قرار گرفت. پس از مصاحبه چهاردهم، کدهای جدیدی به پژوهش که منجر به تعریف مضامین پایه دیگری شود، اضافه نمیشد. برای اطمینان از رسیدن به اشباع نظری، مصاحبهها با 6 تن دیگر ادامه یافت، ولی باز هم مصاحبهها دلالت بر تکراری بودن اطلاعات دریافتی داشتند.
یافتهها: نتایج بدست آمده از تحلیل مصاحبههای انجام گرفته با مدیران و خبرگان را در قالب 483 کد، 83 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر به تفصیل بیان کردهایم.
نتیجهگیری: بکارگیری مدیران مباشر در شرکتهای دولتی نسبت به مدیران با دیدگاه نمایندگی ارجحیت دارد. همچنین عوامل مؤثر در بروز نگرش مباشرت در مدیران دولتی در 4 طبقه عوامل ارزشی، عوامل روانشناسی، عوامل شرکتی و عوامل اجتماعی قرار میگیرند، که پاسخگویی هم در ارجحیت بگارگیری مدیران مباشر و هم در بروز نگرش مباشرت نقش مؤثری دارد.
دانشافزایی: مقاله حاضر به غنیسازی تحقیقات در خصوص نگرش مدیران با استفاده از بینش شرکتهای دولتی کمک میکند. همچنین تحقیق در این حوزه میتواند به شرکتهای دولتی کمک کند تا نگرش و پاسخگویی مدیران خود را بهبود بخشند تا بتوانند با موفقیت به نیازهای مختلف جامعه پاسخ دهند.
کلیدواژهها
موضوعات