چکیده
هدف: مدیران با داشتن سطح آگاهی بیشتر نسبت به ذینفعان، سعی دارند تا تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. لذا دست به انتخابهایی میزنند که میتواند اثرات متفاوتی برتصمیمات استفادهکنندگان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دو عامل اندازه شرکت و حاکمیت شرکتی بر انتخابهای افزاینده یا کاهنده سود حسابداری است.
روش: نمونه آماری شامل 180شرکت (1440شرکت-سال) از شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1393 تا 1400 است. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای تابلویی و رگرسیون لجستیک چند متغیره انجام شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که عامل حاکمیت شرکتی و همچنین عامل اندازه شرکت دارای رابطه معکوس و معناداری با انتخاب روشهای افزاینده یا کاهنده سود حسابداری میباشند.
نتیجهگیری: در شرکتها سود حسابداری به روش تعهدی و با اعمال نظر مدیران تعیین میگردد. در این راستا مدیران با انتخاب روشهایشان برروی سود اثر میگذارند. امکان انتخابهای زیادی برای مدیران در فرآیند تهیهی گزارشهای مالی وجود دارد که میتواند افزاینده یا کاهندهی سود شرکت باشد.
دانش افزایی: این پژوهش میتواند یک بستر مطالعاتی جدیدی را در خصوص انتخابهای حسابداری فراهم کند از این حیث که توجه نهادهای استاندارگذار را بر تنوع روشهای حسابداری وآزادی عمل مدیران در انتخاب روشها جلب میکند.
موضوعات