• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی

    نویسندگان

    • محمدرضا عباسی استمال 1
    • نسرین حسین زاده دالاندار 2

    1 اﺳﺘﺎدﻳﺎر، گروه حسابداری، واحد ورزقان، دانشگاه آزاد اسلامی، ورزقان، ایران.

    2 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2024.19573.3135
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: با گرم شدن زمین و آلودگی‌های ناشی از زیست‌محیطی جوامع امروزی درصدد کاهش آلودگی‌ها برآمده‌اند و شرکت‌ها را ملزم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌کنند. یکی از عواملی که می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری اثرگذار باشد، لحن خوش‌بینانه مدیران است. در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر لحن خوش‌بینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تأکید بر عدم تقارن اطلاعاتی می‌پردازد.
روش: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش‌شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش حذف سیستماتیک، 138 شرکت به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره‌ی زمانی 6 ساله بین سال‌های 1396 تا 1401 مورد بررسی قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم‌افزار استاتا استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که لحن خوش‌بینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر مستقیم دارد. ولی عدم تقارن اطلاعاتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معکوس دارد. همچنین، عدم تقارن اطلاعاتی بر ارتباط بین لحن خوش‌بینانه مدیران و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معکوس دارد.
نتیجه‌گیری: هر چند که لحن خوش‌بینانه مدیران موجب افزایش افشای مسئولیت اجتماعی شرکت می‌شود ولی عدم تقارن اطلاعاتی موجبات کاهش آن را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تقارن اطلاعاتی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی مؤثر است.
دانش‌افزایی:
در سال‌های اخیر، سهامداران و سرمایه‌گذاران و دولت‌ها توجه خاصی نسبت به مسئولیت اجتماعی پیدا کرده‌اند. لذا، این پژوهش می‌تواند یک بستر مطالعاتی جدیدی را از این حیث که مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی موضوعیت دارد، جهت تبیین راه‌کارهای لازم و افزایش فشار بر شرکت‌ها فراهم سازد. بخصوص که توجه به لحن مدیران و انطباق آن با عملکرد مالی و غیرمالی شرکت‌ها گسترش یافته است.

کلیدواژه‌ها

  • لحن خوشبینانه مدیران
  • افشای مسئولیت اجتماعی شرکت
  • عدم تقارن اطلاعاتی

موضوعات

  • حسابداری مالی
  • XML
  • اصل مقاله 1.48 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
احمدپور کاسگری، احمد؛ عجم، مریم. (1389). بررسی رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بورس اوراق بهادار، 3(11): 107-124.
، عبدالحسین؛ ، محمود؛ ، یوسف. (1400). خط مشی های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و عدم تقارن اطلاعاتی. 44)): 35-45.
جودی، سمیرا؛ منصورفر، غلامرضا. (1399). نقش کیفیت حسابرسی بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و ابعاد آگاهی دهندگی و فریبندگی مدیریت سود. پژوهش‌های حسابداری مالی، 12(1(پیاپی 43)): 19-38.
حساس یگانه، یحیی؛ سهرابی، حسینعلی؛ غواصی کناری، محمد. (1399) ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45): 1-20.
حیدری هراتمه، مصطفی. (1400). بررسی اثرات مثبت و منفی اطلاعات نسبتاً منفی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی، مجله پژوهش‌های جامعه شناختی، 15(1): 163 -182.
شمس الدینی، کاظم؛ نعمتی، میثم؛ عسکری شاهم اباد، مهدی. (1401). ارائه مدلی به‌منظور توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، نشریه حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1): 115 -156.
غلامی‌مقدم، فائزه، (1396)، به‌کارگیری الگوی واژه‌محور برای شناسایی تقلب در گزارشگری مالی: شواهدی از یک مطالعه اکتشافی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
فرخزاد، مهسا؛ عباسیان، محمدمهدی. (1399). نقش افشای اطلاعات بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی. کنفرانس بین المللی تحقیقات بنیادین در مدیریت، توسعه و علوم انسانی، کرج.
کاشانی پور، محمد؛ آقائی، محمد علی؛ محسنی نامقی، داود. (1398). لحن افشای اطلاعات و عملکرد آتی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 26(4): 570-594.
کامیابی، یحیی؛ شهسواری، معصومه؛ سلمانی، رسول. (1395). بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها بر عدم تقارن اطلاعاتی (شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران). تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 8(30): 126-135.
محسنی، عبدالرضا؛ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1398). عملکرد مالی و کارکردهای مدیریت لحن نوشتار در گزارشگری مالی. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 9(34): 1-27.
محمدعلی ‌نیاعمران، خدیجه. (1396). مطالعه همزمان کیفیت گزارشگری مالی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی خزر.
مران جوری، مهدی؛ علی خانی، رضیه. (1399). نقش تعدیل کنندگی خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت های اجتماعی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(35): 263-272.
میرعلی، مهدیه؛ غلامی مقدم، فایزه؛ حصارزاده، رضا. (1397). بررسی رابطه لحن گزارشگری مالی با عملکرد آتی شرکت و بازده بازار. دانش حسابداری مالی، 5(3 (پیاپی 18)): 81-98.
 
Ahmadpour, A., Ajam, M. (2010). The Relationship between the Quality of Accrual Elements and The Decline of Information Asymmetry of The. Journal of Securities Exchange, 3(11), 107-124. (In Persian)
Ajinkya, B. B., Gift, M. J. (1984). Corporate managers’ earnings forecasts and symmetrical adjustments of market expectations. Journal of Accounting Research, 22(2), 425–444.
Al-Shammari, M., Rasheed, A., Al-Shammari, H. A. (2019). CEO narcissism and corporate social responsibility: Does CEO narcissism affect CSR focus?. Journal of Business Research, Elsevier, 104, 106-117.
Aly, D., El-Halaby, S., Hussainey, K. (2018). Tone disclosure and financial performance: evidence from Egypt. Accounting Research Journal, 31(1), 63-74.
Barshad, A., Samadi Largani, M., Taghi Pouriyan, Y. (2022). Corporate social responsibility policies and information asymmetry. Journal of public Administration Mission, 12(4), 35-45. (In Persian)
Beretta, V., Demartini, C., Lico, L., Trucco, S. (2021). A Tone Analysis of the Non-Financial Disclosure in the Automotive Industry. Sustainability, 13.21-32.
Brown, S., & Hillegeist, S. (2007). How Disclosure Quality Affects the Level of Information Asymmetry. Review of Accounting Studies, 12, 443-477.
Carlsson, S., Lamti, R. (2015). Tone Management and Earnings Management. School of Business, Economics and Law, Gothenburg University, Master Degree Project, No 18.
Chen, C., Xiumin M., Roychowdhury, S., Xin W., Matthew, B. (2016). Clarity Begins at Home: Internal Information Asymmetry and External Communication Quality. Forthcoming the Accounting Review.
Cheng, B., Ioannou, I., & Serafeim, G. (2015). Corporate social responsibility and access to finance. Digital access to scholarship at Harward.
Chiang, H., He, L. J., Shiao, C. F. (2015). Financial reports quality and corporate social responsibility. Asian Economic and Financial Review, 5(3), 453-467.
Davis, A. K., Piger, J.M., Sedor, L. M. (2012). Beyond the numbers: Measuring the information content of earnings press release language. Contemporary Accounting Research, 29(3), 845–868.
Davis, A., Tama-Sweet, I. (2012). Managers' Use of Language across Alternative Disclosure Outlets: Earnings Press Releases versus MD&A. Contemporary Accounting Research, 29(3), 804-837.
Ergen Keleş, F. H., Keleş, E., Schlegelmilch, B. B. (2023). Corporate social responsibility news and stock performance: A systematic literature review. Borsa Istanbul Review, 23(2), 443-463.
Farokhzad, M., Abbasian, M. M. (2020). The role of information disclosure on social responsibility. The International Conference on Fundamental Research in Management, Development and the Humanities, Karaj. (In Persian)
Gholami Moghaddam, F. (2017). Employment a Word – Based Model to Identify of Fraud In Financial Reporting: Evidence From An Exploratory Study. Master of Science thesis, Ferdowsi University of Mashhad. (In Persian)
Hales, J., Kuang, X., Venkataraman, S. (2011). Who Believes the Hype? An Experimental Examination of How Language Affects Investor Judgments. Journal of Accounting Research, 49(1), 233-255.
Hang, X., Teoh, S., Zhang, Y. (2014). Tone Management. The Accounting Review, 89 (3),1083-1113.
Harjoto, M. A., Jo, H. (2011). Corporate governance and CSR nexus. Journal of Business Ethics, 100(1), 45–67.
Hasan, M. M., Jiang, H. (2023). Political sentiment and corporate social responsibility. The British Accounting Review, 55(1), 1-23.
Hasas Yeganeh, Y., Sohrabi, H. A., Ghavasi, M. (2020). The Value Relevance of Corporate Responsibility Reporting. Financial Accounting and Auditing Research, 12(45), 1-20. (In Persian)
Hehdari, M. (2021). Investigating the positive and negative effects of relatively negative information on corporate social responsibility disclosure. Sociological Researches, 15(1), 163-182. (In Persian)
Henry, E. (2008). Are investors influenced by how earnings press releases are written?. The Journal of Business Communication, 45(4), 363–407.
Joudi, S., Mansourfar, G. (2020). The role of audit quality on the relationship between information asymmetry and both informative and deceptive dimensions of income smoothing. Financial Accounting Research, 12(1), 19-38. (In Persian)
Kamyabi, Y., Shahsavari, M., Soltani, R. (2016). Corporate Social Responsibility and Information Asymmetry (Companies listed on the Tehran Stock Exchange). Accounting and Auditing Research, 8(30), 126-135. (In Persian)
Kang, T., Park, D. H., Han, I. (2018). Beyond the numbers: The effect of 10- tone on firms performance using text analytics. Telematics and Informatics, 35(2), 370-381.
Kashanipoor, M., Aghaee, M. A., Mohseni Namaghi, D. (2020). Information Disclosure Tone and Future Performance. Accounting and Auditing Review, 26(4), 570-594. (In Persian)
Kim, Y., Park, M. S., Wier, B. (2012). Is Earnings Quality Associated with Corporate Social Responsibility?. American Accounting Association, 87(3), 761-796.
Liu, X., Zhang, Ch. (2017). Corporate Governance, Social Responsibility Information Disclosure, and Enterprise Value in China. Journal of Clenear production, 142(Part 2), 1075-1084.
Loughran, T., McDonald, B. (2011). When Is a Liability Not a Liability? Textual Analysis, Dictionaries, and 10-Ks. Journal of Finance, 66: 35-65.
Lu, J.T., Ren, L.C., He, Y.F., Lin, W.F., Streimikis, J. (2019). Linking corporate social responsibility with reputation and brand of the firm. Amfiteatru Economic, 21(51), 442-460.
Maranjory, M., Alikhani, R. (2020). The moderating role of manager's narcissism on the relationship between environmental uncertainty and CSR. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 9(35), 263-272. (In Persian)
Masoud, N., Vij, A. (2021). Factors influencing corporate social responsibility disclosure (CSRD) by Libyan state-owned enterprises (SOEs). Accounting, Corporate Governance & Business Ethics, 8, 1-25.
Mirali, M., Gholami moghaddam, F., Hesarzadeh, R. (2018). Investigation of the Relationship between Financial Reporting Tone with Future Corporate Performance and Market Return. A Quarerly Journal of Empirical Reasearch Of Financial Accounting, 5(3), 81-98. (In Persian)
Mohammad ali nia Omran, Kh. (2017). A Synchronous Study of the Quality of Financial Reporting and Social Responsibility of the Companies listed in Tehran Stock Exchange. Master of Science thesis, Khazar Institute of Higher Education. (In Persian)
Mohseni, A., Rahnamay Roodposhti, F. (2020). Financial Performance And Writing Tone Management In Financial Reporting. Journal of Empirical Research In Accounting, 9(34), 1-27. (In Persian)
Moser, D. V., Martin, P. R, (2012). A Broader Perspective on Corporate Social Responsibility Research in Accounting. The Accounting Review, 87, 797–806.
Naughton, J. P., Wang, C., Yeung, I. (2018). Investor Sentiment for Corporate Social Performance. The Accounting Review, Forthcoming.
Nirwanto, M. Z., Rahardja, H. (2011). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia 2008-2010. Managerial Auditing Journal 13, 24–47.
Porter, M. E., Kramer, M. R (2006). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
Rutherford, B. A. (2005). Genre Analysis of Corporate Annual Report Narratives: A Corpus Linguistic-Based Approach. Journal of Business Communication, 42(4), 349-378.
Saleh, M., Zulkifli, N., Rusnah, M. (2010). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia. Managerial Auditing Journal, 25(6), 591 – 613.
Sandhu, H. S., Kapoor, Sh. (2010). Corporate Social Responsibility Initiatives: An Analysis of Voluntary Corporate Disclosure. South Asian Journal of Management, 17(2), 47-80.
Shamsadini, K., Nemati, M., Askari Shahamabad, M. (2022). Provide a model for developing corporate social responsibility. Journal of Accounting and Social Interests, 12(1), 81-100. (In Persian)
Tausczik, Y. R., Pennebaker, J. W. (2010). The psychological meaning of words: LIWC and computerized text analysis methods. Journal of language and social psychology, 29(1), 24-54.
Wallace, A. (2003). Two models of CSR to communities, Mesa State College, Sinder, Jamie- Hill, P, Ronald, CSR in the 21st century. Journal of business ethics, No 48.
Wanderley, L.S.O., Lucian, R., Farache, F., Sousa Filho, J. M. (2008). CSR Information Disclosure on the Web: A Context-Based Approach Analysing the Influence of Country of Origin and Industry Sector. Journal of Business Ethics, 82(2), 369–378.
Yuthas, K., Rogers, R., Dillard, J. F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, 41, 141–157.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 628
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568
دانش حسابداری مالی
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38
مهر 1402
صفحه 151-171
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.48 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 628
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568

APA

عباسی استمال, محمدرضا و حسین زاده دالاندار, نسرین . (1402). تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی. دانش حسابداری مالی, 10(3), 151-171. doi: 10.30479/jfak.2024.19573.3135

MLA

عباسی استمال, محمدرضا , و حسین زاده دالاندار, نسرین . "تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی", دانش حسابداری مالی, 10, 3, 1402, 151-171. doi: 10.30479/jfak.2024.19573.3135

HARVARD

عباسی استمال, محمدرضا, حسین زاده دالاندار, نسرین. (1402). 'تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی', دانش حسابداری مالی, 10(3), pp. 151-171. doi: 10.30479/jfak.2024.19573.3135

CHICAGO

محمدرضا عباسی استمال و نسرین حسین زاده دالاندار, "تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی," دانش حسابداری مالی, 10 3 (1402): 151-171, doi: 10.30479/jfak.2024.19573.3135

VANCOUVER

عباسی استمال, محمدرضا, حسین زاده دالاندار, نسرین. تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی. دانش حسابداری مالی, 1402; 10(3): 151-171. doi: 10.30479/jfak.2024.19573.3135

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب