چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر به کارگیری رویکرد فراتحلیل و فرارگرسیون در جهت ترکیب و تحلیل یافته های متناقض حاصل از پژوهش های مختلف در زمینه بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت،نوآوری و عملکرد شرکت است.
روش : جهت دست یافتن به هدف پژوهش با استفاده از روش لیپسی و ویلسون (2001) و آزمون های Q کوکران و فرا رگرسیون، تعداد 129 پژوهش (24 پژوهش داخلی از سال 1391 تا 1400 و 105 پژوهش خارجی از سال 1999 تا 2022 ) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیریت کیفیت بر نوآوری و عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نوآوری نیز بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه گیری: شیوه های مدیریت کیفیت تاثیر مستقیمی بر نوآوری تدریجی و پرشتاب محصول،خدمات و فرآیند دارد. علاوه بر این، آنها عملکرد عملیاتی و مالی را نیز بهبود داده اند.این روابط نشان داد، آن دسته از شرکت هایی که در محصولات و فرآیندهای خود به صورت تدریجی و یا پرشتاب بر اساس مدیریت کیفیت نوآوری کرده اند، هزینه ها را کاهش، رضایت مشتریان و کارکنان خود را بهبود و کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش داده اند که این امر به نوبه خود آنها را به بهبود عملکرد مالی سوق داده است.
دانشافزایی: با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی برای بررسی رابطه همزمان بین مدیریت کیفیت، نوآوری و عملکرد شرکت با رویکرد فراتحلیل و فرارگرسیون انجام نشده است؛ پژوهش حاضر با بسط و توسعه پژوهش های قبل و با رویکرد مرور نظامند به درک رابطه متقابل بین این متغیرها پرداخته است.