• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی

    نویسندگان

    • محمد مهدی کسائی 1
    • فخرالدین محمدرضائی 2
    • رضا غلامی جمکرانی 3
    • امید فرجی 4

    1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران

    2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    3 استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

    4 استادیار، گروه حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2023.18292.3061
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: این مطالعه به بررسی استراتژی‌های رابطه‌‍مداری در بازار حسابرسی ایران می‌پردازد و اشکال مختلف استراتژی‌های مورداستفاده مؤسسات حسابرسی برای ایجاد و حفظ روابط با مشتریان را شناسایی می‌کند.
روش: با استفاده از رویکردهای کمّی و کیفی، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکای حسابرسی انجام شد و پرسشنامه‌ای برای جمع‌آوری داده‌های کمّی طراحی شد.
یافته‌ها: یافته‌های کیفی نشان از ساختار روابط مطلوبیت‍طلبانه با رویکرد اجتماعی و روابط منفعت‍طلبانه با رویکرد اقتصادی و سیاسی در بازار حسابرسی ایران دارد. به‌علاوه، مؤسسات بزرگ و قدیمی نسبت به مؤسسات کوچک و جوان در برقراری ارتباط، متفاوت عمل می‌نمایند. رویکرد کمّی شامل تحلیل عاملی بود که روایی و پایایی مدل معرفی‌شده را تائید کرد و آزمون داده‌ها نشان داد که تنها نیمی از راهبردهای رابطه‌ مداری شناسایی‌شده در رویکرد کیفی به‌عنوان اشکال رایج رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران تأیید شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مؤسسات حسابرسی برای کاهش تهدیدات ناشی از مسائل اقتصادی، به‌گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر، از رابطه مداری به‌عنوان راهبرد کسب‌وکار استفاده می‌نمایند.
دانش‌افزائی: این پژوهش به‌عنوان یک تلاش اولیه، تصویری جامع و شفاف از استراتژی‌های رابطه مداری و طبقه‌بندی آن‌ها به اشکال مختلف و نیز رواج آن‌ها در بازار حسابرسی ایران ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • بازار حسابرسی
  • پیوندهای اجتماعی
  • استراتژی های رابطه مداری

موضوعات

  • حسابرسی
  • XML
  • اصل مقاله 1.83 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
باقری، مهدیه، صدیقی اورعی، غلامرضا، یوسفی، علی (1397)، مسئله تعامل اجتماعی در جامعه ایران: بازکاوی مشکلات تعامل در مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور، مسائل اجتماعی ایران، 10(1): 53-80.
بختیاری، جواد، پورزمانی، زهرا، رؤیائی، رمضانعلی (1398)، رابطه مداری و استقلال حسابرس: آزمون نظریه پیوندهای اجتماعی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(30): 27-39.
پناهی، محمدحسین، امینی، اشرف (1390)، دولت رانتی، اقتصاد دولتی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی در ایران، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بین‌المللی، 3(7): 59-94.
رضا قلی، علی، غلامی، سمیرا (1393)، فرهنگ مشوق رانت شومپیتری در برابر فرهنگ مشوق رانت غیر مولد، دو ماهنامه چشم‌انداز ایران، 15(89): 92-97.
راجی، سامان (1397)، مقایسه تطبیقی فرهنگ ملّی کشورهای مختلف دنیا از منظر مدل فرهنگی شش بعدی هافستد. همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی، ایران، تهران، https://civilica.com/doc/787827
رنانی، محسن (1398)، گذار به دموکراسی در ایران امروز، ماهنامه ایران فردا، 5(54): 16-21
رز- آکرمن، سوزان (1999)، فساد و دولت؛ علت‌ها، پیامدها و اصلاح، صبوری منوچهر، تهران، نشر پردیس دانش.
زمانی، رضا (1398)، تحلیل تغییرات نظم اجتماعی ایران از انقلاب مشروطه (1285) تا انقلاب اسلامی (1357)، پژوهشنامه اقتصادی، 19(73): 75-118.
صادقی فسائی، سهیلا، عرفان منش، ایمان (1394)، مبانی روش‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، راهبرد فرهنگ، 8(29): 62-88.
عسگری، فاطمه، سخدری، کمال، اسماعیل‌پور، حسن (1400)، شناسایی عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژی‌های مدیریت خلأ نهادی در بازارهای درحال‌توسعه، فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 16(4): 1-13.
عبدالهی، محمد، موسوی، میر طاهر (1386)، سرمایه اجتماعی در ایران، فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، 6(25): 193-234.
فقیهی، ابوالحسن، واعظی، رضا، آغاز، عسل (1389)، تأملی بر تعامل بوروکراسی و فرهنگ در ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19): 1-31.
فلاح خوشبخت، زهرا، قاضی میر سعید، حمید (1398)، مفهوم اقتصاد سبز و لزوم کاربرد آن در ایران، دومین اجلاس بین‌المللی انرژی اکو، ایران، تهران https://civilica.com/doc/975659/
فضلی نژاد، سیف‌الله، احمدیان، مرتضی (1389)، اقتصاد رانتی در ایران و راهه‌ای برون‌رفت از آن، ماهنامه بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی، 10(1 و 12): 129-158.
قلی زاده، مجتبی، موسائی، میثم، ازکیا، مصطفی (1398)، مطالعه جامعه‌شناختی ساختار اقتصادی ایران در شکل‌گیری فساد، فصلنامه علمی اقتصاد و بانکداری اسلامی، 27(8): 221-243
قنواتی، نسرین، وحید، مجید، ساعی، احمد، ازغندی، علیرضا (1396)، بازتولید ساختار رانتی در ایران، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 7(25): 204-220.
گروینوگن، جان و آنتون اسپیتهوون و آنت ون دن برگ (1391)، مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا، قودجانی، اصلان، تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
محمدرضائی، فخرالدین، فرجی، امید (1398). معمای سنجش کیفیت حسابرسی در پژوهش‌های آرشیوی: نقد و ارائه پیشنهادهایی برای محیط پژوهشی ایران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 26(1): 87-122
مقتدر، یونس، کتابی، محمود، گلشنی، علیرضا (1400)، وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران از نگاه صاحبنظران سیاسی و اجتماعی، فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ایران، 4(16): 424-446
محمدی، مینا، بیگلر، کیومرث (1396)، بررسی عوامل مؤثر بر رابطه میان سهم بازار حسابرسی و اظهار نظر حسابرس در زمینه کنترل داخلی، اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت، ایران، تبریز، https://civilica.com/doc/694524/
وهاب زاده گردرودباری، میلاد، بنی مهد، بهمن (1395)، اثر رابطه مداری بر قضاوتهای اخلاقی حسابرسان، فصلنامه علمی پژوهش دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. 5(20): 1 -12.
حیدری سورشجانی، زهرا، جودکی چگنی، زهرا (1401)، تأخیر در گزارش حسابرسی: مشغله کاری حسابرس و رتبه مؤسسات حسابرسی، دانش حسابداری مالی، 9(1): 113-132
    • تعداد مشاهده مقاله: 398
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401
دانش حسابداری مالی
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38
مهر 1402
صفحه 73-109
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.83 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 398
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401

APA

کسائی, محمد مهدی , محمدرضائی, فخرالدین , غلامی جمکرانی, رضا و فرجی, امید . (1402). استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی. دانش حسابداری مالی, 10(3), 73-109. doi: 10.30479/jfak.2023.18292.3061

MLA

کسائی, محمد مهدی , , محمدرضائی, فخرالدین , , غلامی جمکرانی, رضا , و فرجی, امید . "استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی", دانش حسابداری مالی, 10, 3, 1402, 73-109. doi: 10.30479/jfak.2023.18292.3061

HARVARD

کسائی, محمد مهدی, محمدرضائی, فخرالدین, غلامی جمکرانی, رضا, فرجی, امید. (1402). 'استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی', دانش حسابداری مالی, 10(3), pp. 73-109. doi: 10.30479/jfak.2023.18292.3061

CHICAGO

محمد مهدی کسائی , فخرالدین محمدرضائی , رضا غلامی جمکرانی و امید فرجی, "استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی," دانش حسابداری مالی, 10 3 (1402): 73-109, doi: 10.30479/jfak.2023.18292.3061

VANCOUVER

کسائی, محمد مهدی, محمدرضائی, فخرالدین, غلامی جمکرانی, رضا, فرجی, امید. استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی. دانش حسابداری مالی, 1402; 10(3): 73-109. doi: 10.30479/jfak.2023.18292.3061

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب