چکیده
هدف: افشای مدل کسبوکار در گزارشات سالانه توسط شرکتها روشی برای بهبود و سودمندی اطلاعات و انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد استراتژی شرکت و آثار آن بر ذینفعان به شمار میآید بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای افشای مدل کسبوکار در گزارشات سالانه است.
روش: این پژوهش در سال 1401 با رویکرد کیفی و ابزار فراترکیب (متاسنتز)، به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج و یافتههای پژوهشهای پیشین پرداخته است. درمجموع 166 مقاله استخراج و موردبررسی قرار گرفت که پس از تجزیهوتحلیل مؤلفههای موردنظر 45 مقاله نهایی گردید. با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضرایب اثر اجزای شناساییشده در پژوهشهای نهایی شده، پرداخته شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که افشای مدل کسبوکار در گزارشات سالانه در 20 مؤلفه و 88 کد طبقهبندی میشود. در بین مؤلفههای شناساییشده، نقطه تمایز شرکت، عملکرد مالی و غیرمالی نسبت به سایر مؤلفهها از اهمیت بیشتری برخوردارند.
نتیجهگیری: درنهایت الگوی افشای مدل کسبوکار در گزارشات سالانه از قابلیت اتکای بالا برخوردار بوده و میتوان از آن در راستای پاسخگویی در برابر ذینفعان بهره گرفت.
دانشافزایی: این پژوهش با بررسی جامع عوامل مؤثر بر افشای مدل کسبوکار چشمانداز جدیدی در بررسی محرکهای گزارشات سالانه در اختیار استفادهکنندگان نتایج پژوهش قرار میدهد و آگاهی ذینفعان را در شناسایی محرکها و عوامل مؤثر بر این نوع گزارشگری بهبود میبخشد.
موضوعات