چکیده
هدف: حسابرسان بهواسطه ماهیت کار حسابرسی با اشکال مختلفی از ارائه اطلاعات مواجه هستند. این اشکال ظاهری اطلاعات، نظر به وجود عقلانت محدود در افراد، توان لازم را برای تحتتأثیر قراردادن قضاوت حسابرس را دارند. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان با درنظرگرفتن تردید حرفهای و تجربه برای کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان است.
روش: دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه با طراحی سه سناریو، در سه مرحله برای یک گروه جمعآوری شد. در مرحله اول اطلاعات بهصورت متن، در مرحله دوم، اطلاعات بهصورت اعداد و ارقام جدولی و در مرحله سوم اطلاعات بهصورت اشکال گرافیکی با بهرهگیری از سیستم گزارشگری یکپارچه ارائه شد. در این شرایط تنها 66 پرسشنامه توسط اشخاصی تکمیل شد که در هر سه مرحله حضور داشتند و بهعنوان نمونه نهایی پژوهش تحت آزمون قرار گرفتند. در این راستا، آزمون ویلکاکسون، من_وینتی، مدلسازی معادلات ساختاری و رگرسیون سهمی بکار گرفته شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که حسابرسان تحتتأثیر شکل ارائه اطلاعات قرار میگیرند. همچنین خرده مقیاسهای جستجوی دانش، وقفه در قضاوت، ذهن پرسشگر در متغیر تردید حرفهای موجب کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان میشود. در نهایت تجربه بر انحراف معیار قضاوت اثر انحنایی دارد.
نتیجهگیری: زمانی که اطلاعات با چارچوبها و طراحیهای ظاهری متفاوتی به حسابرسان ارائه شود، قضاوت آنان را تحتتأثیر خود قرار میدهد و نیز تردید حرفهای حسابرس در کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت سودمند است. افزون بر این تجربه متوسط حسابرسان مزایای بیشتری را در کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان نسبت به تجربه کم و تجربه زیاد را نشان میدهد.
دانشافزایی: شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر قضاوت حسابرس از نیازمندیهای اساسی برای دستیابی به کیفیت ایدهآل قضاوت در حسابرسی است. سهم این مطالعه افزون بر توسعه ادبیات حوزه قضاوت حسابرسی، فراهمآوردن شواهدی دال بر تأثیرپذیری قضاوت حسابرسان از شکل ارائه اطلاعات در کنار شناسایی رفتار مؤلفههای تجربه و تردید حرفهای بر شکل ارائه اطلاعات، بهعنوان عوامل کاهنده است. همچنین پژوهش حاضر موجب تغییر نگرش حسابرسان نسبت به عواملی که در ظاهر اهمیت کمی دارند خواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات