چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین برخی عوامل موثر بر افشای آثار مالی ویروس کرونا در کنفرانسهای اطلاع رسانی موجود در سامانه تِدان سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز بررسی واکنش بازار به افشای آثار مالی ویروس کرونا در کنفرانس های مزبور میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت انجام، توصیفی - همبستگی است. در این پژوهش اطلاعات 542 کنفرانس اطلاع رسانی طی دوره بهمن ماه 1398 تا پایان سال 1399 مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: یافته های بدست آمده از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که فراوانی واژه کرونا در کنفرانسها با اندازه شرکت رابطه مستقیم و معنادار و با اهرم مالی و فرصت رشد رابطه معکوس و معنادار دارد. همچنین فراوانی واژه کرونا با عضویت در برخی از صنایع رابطه مستقیم و معنادار دارد. همچنین، افزایش فراوانی واژه کرونا با لحن اطلاعات در کنفرانسها رابطه معکوسی دارد، بدین معنا که وقتی مدیریت در مورد شیوع ویروس کرونا بحث میکند، با افزایش واژگان منفی نگرانی خود پیرامون آثار مالی را بروز میدهد. افزون بر آن، افزایش فراوانی ویروس کرونا با بازده غیرعادی کوتاه مدت رابطه معناداری دارد، به این معنا که سرمایهگذاران در کنفرانسها به بحثهای مربوط به ویروس کرونا واکنش نشان میدهند.
نتیجه گیری: کنفرانس های اطلاع رسانی به عنوان کانال مهمی برای افشای داوطلبانه شرکت ها تبدیل شدهاند، ویژگیهای این کنفرانسها (از جمله لحن آنها) برای سرمایهگذاران آموزنده است. سرمایهگذاران سهام در هنگام ارائه کنفرانسها به مباحث مربوط به ویروس کرونا واکنش نشان میدهند، زیرا میزان بحث با بازده غیرعادی کوتاه مدت پس از تاریخ کنفرانس مرتبط است.
دانش افزایی: این مطالعه با ارائه شواهدی در مورد عوامل موثر بر افشاهای مربوط به کرونا در طی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن به ادبیات مربوطه کمک میکند. تاکنون، هیچ پژوهش منظمی در ایران وجود نداشته که بتواند تأثیر این بیماری را بر فعالیتهای تجاری خصوصاً از منظر حسابداری بررسی کند.
موضوعات