• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی

    نویسندگان

    • حمیده اثنی عشری 1
    • اشکان غلامی فتیده 2
    • عباس هوشمند 3

    1 استادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2022.18054.3048
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: با توجه به اینکه وجود یک حسابرسی با کیفیت همواره از دغدعه­های نهادهای ناظر و استانداردگذارن بوده است، هدف از مطالعه حاضر مروری بر پژوهش­های شکاف آموزشی و بررسی رابطه آن با کیفیت حسابرسی است.
روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی قرار می‌گیرد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌ استفاده شده است. جامعه این پژوهش، حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی و اساتید دانشگاه بود و  3۶5 آزمودنی به روش تصادفی و بر مبنای نامعین بودن حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و سوالات با کاربست طیف پنج نقطه­ای لیکرت اندازه گیری شدند. فرضیه­های پژوهش با آزمون یومن ویتنی برای دو گروه مستقل و تی تک نمونه­ای برای دو نوع پاسخ یک گروه نمونه و تحلیل واریانس آزمون شدند.
یافته­ها: یافته­های پژوهش حاکی از آن بود که شکاف انتظارات، عملکرد، محدودیت و انتظارات-عملکرد در آموزش حسابداری وجود داشته و شکاف انتظارات-عملکرد بر کیفیت حسابرسی رابطه منفی معناداری دارد.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر می­تواند به مدرسین و متخصصان حسابداری در راستای پرورش فارغ التحصیلان دارای مهارت­های حسابداری لازم و با توانایی برآورده کردن نیازهای متغیر کمک ­کند تا بتوانند از فشارهای وارده از جانب سازمان­های دولتی و خصوصی مبنی بر کمبود نیروی انسانی با شایستگی لازم بکاهند و اطلاعات لازم جهت خط­ مشی­ استخدام، آموزش و جبران خدمت پرسنل مؤسسات حسابرسی را فراهم می­آورد.
دانش افزایی: نتایج پژوهش حاضر علاوه بر پوشش خلاء پژوهش­های موجود در این حوزه، راهنمایی برای دانشگاه­ها در رابطه با ایجاد شایستگی­های لازم دانشجویان جهت آمادگی آن­ها در حرفه حسابرسی و در نتیجه حفظ و ارتقای کیفیت حسابرسی فراهم می­نماید.

کلیدواژه‌ها

  • شکاف آموزش
  • محدودیت آموزش
  • کیفیت حسابرسی
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
احمدزاده، طه، خیرالهی، فرشید، شاه­ویسی، فرهاد و طاهرآبادی، علی­اصغر (1396). بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی و نوع جنسیت با رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی. مجله حسابداری سلامت، 6 (18): 1-23.
بیگ پناه، بهزاد، اثنی عشری، حمیده، هشی، عباس و اسدی، غلامحسین (1400). تاثیر وضعیت سرمایه انسانی در موسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی. پژوهش­های حسابرسی حرفه­ای، 1 (3): 129-152.
پزشکیان، علیرضا، حسینی ازان اخاری، مهدی (1396). بررسی رابطه مدت تصدی حسابرس با کیفیت حسابرسی. دانش حسابرسی، 7 (67): 235-264.
توسلی، فاطمه، باقرپور ولاشانی، محمدعلی، ساعی، محمدجواد (1396). بررسی فاصله انتظاری در آموزش حسابداری با توجه به الزامات قانونی جدید. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، 14 (54): 89-112.
دادگر، شهرام؛ فخاری، حسین و ملکیان، اسفندیار (1395) درآمدی بر ارائه مدل جامع شکاف انتظار – عمل در شناسایی و توسعه مؤلفه­های آموزش حسابداری در ایران. چهاردهمین همایش ملی حسابداری ایران. ارومیه.
دل واله، جی جی (1385). پیشرفت همسان سازی آموزش حسابداری در گذار ( ترجمه حمیدرضا علمشاهی). مجله حسابرس، 34 ، 53-52.
رحمانی، حلیمه، بشیری منش، نازنین (1394). لزوم بازنگری در سیتم آموزشی رشته حسابداری. سیزدهمین همایش ملّی حسابداری ایران. تهران: دانشگاه تهران.
رحمانیان کوشککی، عبدالرسول، برزگر، بهرام، کمالی راد، اسماعیل (1400). طراحی مدل بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر روش‌های تدریس. پژوهش­های تجربی حسابداری، 11 (3)، 139-166.
زارعی، عیسی، عسکری شاهم آبادی، محمدجابر (1400). پر کردن شکاف بین آموزش و عمل حسابداری دولتی. مطالعات مدیریت و حسابداری، 7 (1)، 168-174.
سیرانی، محمد، خواجوی، شکراله، نوشادی، میثم (1388). تاثیر تجربه و پیچیدگی موضوعات حسابرسی بر قضاوت حسابرس. مجله بررسی­های حسابداری و حسابرسی، 16 (2)، 35-50.
صالحی، مهدی ، نصیرزاده، فرزانه، رستمی، وهاب (1393). چالش­های آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی مجله دانش حسابرسی، 13(54)، 67-86.
غنی­زاده، بهرام، دستگیر، محسن، سروش­یار، افسانه (1400). تأثیر دانش مالی مدیران عامل بر کیفیت حسابرسی با در نظر گرفتن اثر تعدیلکننده توانایی مدیریت. مجله پیشرفت­های حسابداری دانشگاه شیراز، 13 (1)، 299-334.
فخاری، حسین، دادگر، شهرام (1396). بررسی شکاف انتظار–عمل آموزش مهارت­های حرفه­ای در دانش آموختگان رشته حسابداری. فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 6 (12)، 168-188.
مجتهدزاده، ویدا، آقایی، پروین (1383). عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان. بررسی­های حسابداری و حسابرسی، 11 (38)، 53-76.
مجتهدزاده، ویدا، علوی طبری، سید حسین و مرادی پور، فاطمه (1389). دانش و مهارت­های مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری. مجله دانش حسابداری، 1 (1)، 73-87.
ناصری، احمد و علیزاده، الهام (1397). بررسی تاثیر فاصله انتظارات حسابرسی بر ارزیابی تصمیمات حسابرس. مجله دانش حسابرسی، 18 (70)، 75-87.
    • تعداد مشاهده مقاله: 700
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614
دانش حسابداری مالی
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 35
دی 1401
صفحه 95-121
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 700
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614

APA

اثنی عشری, حمیده , غلامی فتیده, اشکان و هوشمند, عباس . (1401). شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی. دانش حسابداری مالی, 9(4), 95-121. doi: 10.30479/jfak.2022.18054.3048

MLA

اثنی عشری, حمیده , , غلامی فتیده, اشکان , و هوشمند, عباس . "شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی", دانش حسابداری مالی, 9, 4, 1401, 95-121. doi: 10.30479/jfak.2022.18054.3048

HARVARD

اثنی عشری, حمیده, غلامی فتیده, اشکان, هوشمند, عباس. (1401). 'شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی', دانش حسابداری مالی, 9(4), pp. 95-121. doi: 10.30479/jfak.2022.18054.3048

CHICAGO

حمیده اثنی عشری , اشکان غلامی فتیده و عباس هوشمند, "شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی," دانش حسابداری مالی, 9 4 (1401): 95-121, doi: 10.30479/jfak.2022.18054.3048

VANCOUVER

اثنی عشری, حمیده, غلامی فتیده, اشکان, هوشمند, عباس. شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی. دانش حسابداری مالی, 1401; 9(4): 95-121. doi: 10.30479/jfak.2022.18054.3048

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب