چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم افشای اختیاری اطلاعات بر هزینه سرمایه با نقش واسطه ای هزینه های نمایندگی با درنظر گرفتن سطوح مختلف کیفیت سود است.
روش: نمونه آماری از جامعه شرکتهای عضو بورس تهران به تعداد 173 شرکت طی دوره 1398-1393 انتخاب و برای برآورد مدل پژوهش برمبنای مدل سازی معادلات ساختاری از روش تحلیل عاملی استفاده شده است که امکان بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرها را فراهم میسازد. در پژوهش حاضر ابتدا شرکتها برمبنای سطوح کیفیت سود براساس فاکتور مشترک به دوگروه شرکت های با کیفیت سود بالا و پایین تقسیم شدند. پس از آن اثرگذاری مستقیم افشای اختیاری و اثرغیرمستقیم آن به واسطه هزینه نمایندگی بر هزینه سرمایه در هر دوگروه شرکتهای نمونه مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان می دهد که در شرکتهای با کیفیت سود بالا، افشای اختیاری بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر هزینه سرمایه تاثیر منفی و معنادار دارد. در حالیکه در شرکتهای با کیفیت سود پایین تاثیرافشای اختیاری بر هزینه سرمایه معنادار نیست، اما به واسطه هزینه نمایندگی بر هزینه سرمایه تأثیر منفی دارد. اثر کل افشای اختیاری که از مجموع اثرمستقیم و غیرمستقیم به دست میآید، برهزینه سرمایه منفی و معنادار است.
نتیجهگیری: کیفیت سود در تعدیل رابطه بین افشا و هزینه سرمایه نفش موثری ایفا میکند. همچنین هرچه صحت پیشبینی بالا باشد، اطلاعات اختیاری در سطح بالایی افشاء میشوند. بنابراین افزایش در افشای اختیاری اطلاعات موجب کاهش هزینههای نمایندگی و هزینه سرمایه میگردد.
دانش افزایی: برای حفظ یک رابطه هماهنگ بین مدیران و سرمایه گذاران در عرصه تصمیم گیری منطقی سرمایه گذاری، نظارت براقدامات مدیریتی سیاست افشای اختیاری اطلاعات تحت تاثیر سطوح کیفیت سود که می تواند بر بازده مورد انتطار موثر واقع شود، حائز اهمیت است. بنابراین گروه بندی شرکت های مورد بررسی براساس سطوح کیفیت سود و درنظر گرفتن هزینه های نمایندگی به عنوان متغیر واسطه ای و همچنین اندازه گیری متغیرها با استفاده از معیارهای چندگانه و ارزیابی اعتبار آن بر مبنای مدل یابی معادلات ساختاری به عنوان نوآوری پژوهش تلقی می شود.
کلیدواژهها
موضوعات