• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار

    نویسندگان

    • محمد ابراهیمی 1
    • رضا حصارزاده 2
    • مهدی مرادی 3

    1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

    2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

    3 استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2021.15216.2841
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: در این تحقیق، تاثیر میزان جست­و­جوهای محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی قبل از اعلان سود و واکنش کوتاه­مدت و بلند­مدت بازار بعد از اعلان سود شرکت­ها بررسی می­شود.
روش: تورش های محلی گوگل از طریق اطلاعات سرویس گوگل ترند، اندازه گیری می ­شود. همچنین، برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار از بازده غیرعادی سهام در دو دوره قبل و بعد از اعلان سود استفاده می­شود. نمونه پژوهش شامل 64 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1393 تا 1398 استفاده می­باشد.
یافته­ها: نتایج تحقیق حاکی از این است که تورش های محلی باعث افزایش عدم تقارن اطلاعاتی قبل از اعلان سود می­شود. با این حال، اثر گذاری تورش های محلی بر واکنش بازار، محدود به یک دوره کوتاه مدت پس از اعلان سود می باشد.
نتیجه گیری: در مجموع، شواهد نشان می­دهد که تورش های محلی حاصل از توجه سرمایه­گذاران به شرکت­های نزدیک به محل زندگیشان، بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش کوتاه مدت بازار اثرگذار است.
دانش افزایی: این پژوهش، نشان می­دهد که حتی در عصر اینترنت و سهولت دسترسی به اطلاعات شرکت ها، موقعیت جغرافیایی شرکت ها بر تصمیم­های سرمایه گذاران ایرانی و بازار سرمایه اثر گذار می­باشد

کلیدواژه‌ها

  • تورش آشنایی
  • تورش محلی
  • عدم تقارن اطلاعاتی
  • مزیت اطلاعات محلی
  • واکنش بازار

موضوعات

  • حسابداری مالی
  • XML
  • اصل مقاله 1.52 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
موسوی گوکی، سید علی و بهنام راد، مهسا، (1398)، پیشبینی فعالیت بازار سهام: نقش موتور جستجوی گوگل، راهبرد مدیریت مالی، 7 (27) : 195-219.
جعفری­جم، حسین؛ علی عسگری، فائزه؛ زارعی، حمید، (1398)، عملکرد مالی و ارزش شرکت­ها : نقش افشای اطلاعات پایداری، مجله علمی دانش حسابداری مالی، 6(2): 215-242.
ذولفقاری، علی؛ مرادی، مهدی؛ بهنامه، مهدی؛ مرندی، زکیه (1398) تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی، عدم نقدشوندگی سهام و تمرکز مالکیت بر دقت پیش بینی سود، پژوهش­های حسابداری مالی و حسابرسی، 11(44): 193-216.
 هاشمی دهچی، مجید؛ ایزدی نیا، ناصر؛ امیری، هادی، (1399)، تأثیر قابلیت مقایسه صورت­های مالی بر مربوط بودن اطلاعات حسابداری با تأکید بر نقش سرمایه گذاران متخصص و عدم تقارن اطلاعاتی. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 27 (3): 473-494.
میرعرب­بیگی، علیرضا، مکاری، هاشم، نظری­زاده، محسن، (1399)، بررسی نظریه محبوبیت در بازار مالی ایران و رابطه آن با نوسانات بازده سهام و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 13 (47): 121-135.
 مرادی، محمدعلی؛ تهرانی، رضا ؛ جوانمرد، مهدی (۱۳۸۹)، بررسی واکنش بازار سهام تهران به انتشار اطلاعات شرکتها، همایش ملی نقش شفافیت اطلاعات حسابداری  در حل بحرانهای مالی کنونی، خمین.
 نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ هیبتی، فرشاد؛ یزدانی، شهره (1391)، تاثیر سوگیری شناختی سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران بر ارزشیابی سهام، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار(مطالعات مالی)، 5(1): 65-81.
 عبدالرحیمیان، محمد حسین؛ اکبری، ریحانه(۱۳۹۸)، تاثیر حجم معاملات سرمایه گذاران بر عدم تقارن اطلاعاتی، کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری در هزاره سوم، تهران
ضیایی بیگدلی، محمد تقی؛ جمشیدی، ربابه(1395)، رابطه ضریب واکنش سود با اندازه شرکت و سود غیرمنتظره در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مدیریت مالی،6(14): 105-127.
طالبلو، رضا؛ رحمانیانی، مولود (1396)، اندازه گیری سطح عدم تقارن اطلاعات برای شرکت های منتخب فعال در بورس اوراق بهادار تهران: احتمال مبادله اگاهانه (PIN)، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی،8(29): 73-98.
قائمی، محمد حسین؛ تقی­زاده، مصطفی (1395)، بررسی تأثیر ریسک اطلاعاتی و هزینه های معاملات بر واکنش بازار سهام به اخبار سود، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، 23(2): 252-235.
اکبرشاهی، احمد؛ عباسی مهر، محمد حسین(1394) ، بررسی راندگی و تداوم بازده غیرعادی سهام پس از اعلان سود با استفاده از سنجه SUE و EAR، اولین همایش بین المللی حسابداری، حسابرسی و اقتصاد، اصفهان.
    • تعداد مشاهده مقاله: 287
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455
دانش حسابداری مالی
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 33
تیر 1401
صفحه 193-213
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.52 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 287
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455

APA

ابراهیمی, محمد , حصارزاده, رضا و مرادی, مهدی . (1401). اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار. دانش حسابداری مالی, 9(2), 193-213. doi: 10.30479/jfak.2021.15216.2841

MLA

ابراهیمی, محمد , , حصارزاده, رضا , و مرادی, مهدی . "اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار", دانش حسابداری مالی, 9, 2, 1401, 193-213. doi: 10.30479/jfak.2021.15216.2841

HARVARD

ابراهیمی, محمد, حصارزاده, رضا, مرادی, مهدی. (1401). 'اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار', دانش حسابداری مالی, 9(2), pp. 193-213. doi: 10.30479/jfak.2021.15216.2841

CHICAGO

محمد ابراهیمی , رضا حصارزاده و مهدی مرادی, "اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار," دانش حسابداری مالی, 9 2 (1401): 193-213, doi: 10.30479/jfak.2021.15216.2841

VANCOUVER

ابراهیمی, محمد, حصارزاده, رضا, مرادی, مهدی. اثر تورش های محلی گوگل بر عدم تقارن اطلاعاتی و واکنش بازار. دانش حسابداری مالی, 1401; 9(2): 193-213. doi: 10.30479/jfak.2021.15216.2841

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب