• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس

    نویسندگان

    • سید نیما حسینی 1
    • مهدی صفری گرایلی 2
    • حسن ولیان 3

    1 گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

    2 دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران.

    3 استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2020.11549.2537
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: هویت حرفه‌ای حسابرس مبتنی بر نوعی نگرش است که لازمه آن ذهنی آگاه نسبت به محتوا و فرآیندهای حرفه حسابرسی است که در طی کار راهه شغلی برای حسابرسان ایجاد می‌شود. براساس این ویژگی حسابرس ضمن داشتن رفتارهای حرفه‌ای تلاش می‌نماید تا بهترین استراتژی را چه در مذاکره و چه در تعاملات خود با صاحبکاران اتخاذ نمایند. هدف این پژوهش بررسی نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره بر بی‌طرفی حسابرس باتوجه به نقش تعدیل‌کننده هویت حرفه‌ای می‌باشد.
روش: در این پژوهش تعداد 390 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات‌حسابرسی بخش خصوصی مشارکت داشتند، که در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۷ پژوهش صورت پذیرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و به منظور تحلیل و آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره تاثیر مثبت و معناداری بر بی‌طرفی حسابرس دارد. همچنین، هویت حرفه‌ای تاثیر مثبت نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره را بر بی‌طرفی حسابرس تقویت می‌کند.
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی در مذاکره نوعی رفتار اثربخش در تعامل مبتنی بر استانداردهای مذاکره محسوب می‌شود که موجب می‌شود، جایگاه شغلی و ماهیت مسئولانه حسابرس حفظ گشته و به افزایش بی‌طرفی حسابرس کمک می‌نماید.
دانش افزایی: یافته‌های پژوهش علاوه بر توسعه ادبیات و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، می‌تواند برای قانون‌گذاران حرفه حسابرسی و بازار سرمایه در امر تصمیم‌گیری مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

  • نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره
  • بی‌طرفی حسابرس
  • هویت حرفه‌ای
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
باقری، حدیث، رزمجویی، دامون، ساعی، الهام، (۱۳۹۷)، رابطه هوش هیجانی و خودکار آمدی مبتنی بر عملکرد شغلی کارکنان، مجله روانشناسی، ۲۲(۱): ۵۰-۵۶.
حساس یگانه، یحیی.، باباجانی، جعفر، برزیده، فرخ.، بیگلر، کیومرث، (۱۳۹۶)، عوامل اقتضایی مؤثر بر مذاکره برای حل و فصل اختلاف نظرهای حسابرس با صاحبکار در ارتباط با نحوه گزارشگری مالی، دانش حسابرسی، ۱۷(۶۷): ۵-۲۳.
داوری، علی و رضازاده، آرش، (1393)، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ دوم.
دیانتی دیلمی، زهرا و غفاریان قدیم، مهسا. (1395)، بررسی رابطه سبزبودن زنجیره تأمین با ارزش شرکت‌های تولیدی. دانش حسابداری مالی، 3(1): 47-67.
رجبعلی زاده، جواد.، حصارزاده، رضا.، باقرپورولاشانی، محمدعلی، (1395)، بررسی رابطة بین دو بعد شکاکیت و بی‌طرفیِ تردید حرفه‌ای با قضاوت حرفه‌ای حسابرس، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی،23(2): 173-192.
رضایی، نرگس.، بنی مهد، بهمن.، حسینی، سیدحسین، (۱۳۹۷)، تاثیر هویت سازمانی و حرفه‌ای بر تردید حرفه‌ای حسابرس مستقل، دانش حسابرسی، ۷۱ (۲): ۱۷۵-۱۹۹.
غلامرضایی، محسن.، حسنی، محمد، (۱۳۹۶)، نقش طرز تفکر، ارزش‌های اخلاقی و انحراف‌های رفتاری در میزان تردید حرفه‌ای حسابرسان، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، ۱۱(۲): ۴۷-۸۴.
مهرانی، ساسان.، اسکندر، هدی، (1395)، تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس-صاحبکار پیرامون گزارشگری مالی، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 6(2): 143-170.
یوسفی شارمی، میرامید و بنی مهد، بهمن، (1398)، تاثیر عواطف فردی بر بی طرفی حسابرس. دانش حسابداری مالی، 6(1): 163-185.
Agarwalla, S, K., Desai, N., Tripaty, A, (2017), The impact of self-deception and professional skepticism on perceptions of ethicality, Advances in Accounting, 37(10): 85-93.
Ashforth, B. E., & Mael, F, (1989), Social identity theory and the organization, Academy of Management Review, 14(1): 20-39.
Baghery, H., Razmjooei, D., and Saei, E, (2018), The Relationship between Emotional Intelligence and Self-Efficacy based on Job Performance, Journal of Psychology, 22(1): 50-56. (In Persian).
Bamber, E. M., & Iyer, V. M, (2002). Big 5 auditors’ professional and organizational. identification: Consistency or conflict?, Auditing: A Journal of Practice and Theory, 21(1): 21–38.
Bamber, E. M., & Iyer, V. M, (2007), Auditors' identification with their clients and its effect on auditors' objectivity, Auditing: A Journal of Practice and Theory, 26(2): 1-24.
Bozeman D. P, Perrewe P, L., Hochwarter W, A., Brymer R, A, (2001), Organizational politics, perceived control, and work outcomes: Boundary conditions on the effects of politics, J Appl Soc Psychol , 31(3): 486-503.
Bell, T. B., Peecher, M. E. & Solomon, I, (2005), The 21st century public company audit: conceptual elements of KPMG’s global audit methodology. New York: KPMG LLP.
Bouffard-Bouchard, T, (1990), Influence of self-efficacy on performance in a cognitive task, The Journal of Social Psychology, 130(3): 353–363.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S, (2006), Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level, Journal of School Psychology, 44(6): 473–490.
Carmichael, D. R. & Craig, J. L, (1996), Proposal to say the ‘‘F’’ word in auditing standards, The CPA Journal, 66 (6): 22-38.
Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D, (2001), Validation of a new general self-efficacy scale, Organizational Research Methods, 4(1): 62–83.
Davari, A. & Rezazadeh, A, (2013), Structural Equation Modeling with PLS Software, Jahad University Press, Tehran, Second Edition. (In Persian)
Dalton, T., & Kelley, T, (1997), A comparison of dysfunctional behaviours by tax accountants and auditors under time budget pressure, Advances in Accounting, 15: 193-208.
De Bruin, M, (2004), Organizational, professional and gender identities: overlapping, coinciding and contradicting realities in Caribbean media practices, in de Bruin, M. and Ross, K, (Eds), Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work, Hampton Press, Cresskill, NJ, 1-16.
De Cremer, D., & Van Vugt, M, (1999), Social identification effects in social dilemmas: a transformation of motives. European Journal of Social Psychology, 29(7): 871-893.
Dianati Deylami, Z., & Ghafraian Moghaddam, M, (2016), Evaluating the relationship between Green Supply Chain and the value of firms listed on Tehran Stock Exchange, Journal of Financial Accounting Knowledge, 3(1): 47-67. (In Persian)
Djaddang, S., Lyshandra, sh., Wulamdjani, H., Sulistiawarni, E, (2018), The Relationship between Self-Efficacy towards Audit Quality with Individualism Culture As Mediates: Evidence from Indonesia, The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(04): 4577-4583
Fu, H., Tan, H, T., Zhang, J, (2011), Effect of Auditor Negotiation Experience and Client Negotiating Style on Auditors’ Judgments in an Auditor-Client Negotiation Context, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 30(3): 225-237.
Gholamrezaee, M., hasani, M, (2018), The Role of Auditors’ Mindset, Moral Values and Behavioral Deviations on Their Professional Skepticism, Applied Research in Financial Reporting, 6(2): 47-84. (In Persian).
Glover, S. M., Prawitt, D. F, (2013), Enhancing Auditor Professional Skepticism. Available at: http: //www.thecaq.org/docs/research/skepticismreport.pdf.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E, (2010), Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Hassas Yeganeh, Y., Babajaani, J., Barzideh, F., and Biglar, k, (2017), Contingent Factors Influencing Negotiation to Resolve Auditor's Discord with Owner on How to Report Financial Statements, Journal of Audit knowledge, 17(67): 5-23. (In Persian).
Hogg, M. A., & Terry, D. J, (2000), Social identity and self-categorization processes in organizational contexts, Academy of Management Review, 25(1):121-140.
Hurtt, R. K, (2010), Development of a scale to measure professional skepticism, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 29 (1): 149–171.
Hurtt, R.K., Brown-Liburd, H., Earley, C.E. & Krishnamoorthy, G, (2013), Research on Auditor Professional Skepticism: Literature Synthesis and Opportunities for Future Research, A Journal of Practice & Theory, 32(1): 45-97.
Hulland, J, (1999), Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2): 195-204.
International Federation of Accountants (IFAC), (2012), Handbook of International Quality Control, Auditing, Review, Other Assurance, and Related Services Pronouncements. New York: IFAC.
Lee, C., Welker, R. B. & Wang, T, (2013), An Experimental Investigation of Professional Skepticism in Audit Interviews, International Journal of Auditing, 17(2): 213-226.
Markus, H., & Wurf, E, (1987), The dynamic self-concept: a social psychological perspective, Annual Review of Psychology, 38: 299-337.
McCracken, S., S. Salterio, and R. Schmidt, (2011), Do managers intend to use the same negotiation strategies as partners?, Behavioral Research in Accounting, 23 (1): 425.
McMillan, J. J. & White, R. A, (1993), Auditors’ belief revisions and evidence search: The effect of hypothesis frame, confirmation and professional skepticism, The Accounting Review, 68 (3): 443-465.
Mehrani, S., & Eskandar, H, (2017), Explaining of Modeling the Auditor- Client Negotiations Paradigm Concerning Financial Reporting. Empirical Research in Accounting, 6(2):143-170. (In Persian).
Nelson, M, (2009), A model and literature review of professional skepticism in auditing, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28 (2): 1-34.
Paino, H., Thani, A., & Zulkarnai, S.I, (2011), Organisational and Professional Commitment on DysfunctionalAudit Behaviour, British Journal of Arts and Social Sciences, 1(2): 94-105.
Parker, S. K, (1998), Enhancing role breadth self‐efficacy: The roles of job enrichment and other organizational interventions, Journal of Applied Psychology, 83(6): 835–852.
Petriglieri, G. and Petriglieri, J.L, (2010), Identity workspaces: the case of business schools, Academy of Management Learning & Education, 9 (1) : 44-60
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J.-Y., & Podsakoff, N. P, (2003), Common method bias in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies, Journal of Applied Psychology, 88; 879-903.
Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB), (2008), Proposed auditing standards related to the auditor’s assessment of and response to risk and conforming Amendments to PCAOB standards. PCAOB Release No. 2008- 006. Stamford, CT: PCAOB.
Quadackers, L., Groot, T. & Wright, A, (2014), Auditors’ Professional Skepticism: Neutrality versus Presumptive Doubt, Contemporary Accounting Research, 31 (3): 639-657.
Rajab Ali Zadeh, J., Hesarzadeh, R., Bagher Pour, M, (2016), An Investigation of the Relationship between Two Dimensions of Presumptive Doubt and Professional Skepticism With Professional Judgment of an Auditor, Accounting and Auditing Review, 23(2): 173-192. (In Persian).
Rezaiee, N., Banimahd, B., and Hosseiny, H, (2018), The Impact of Organizational and Professional Identity on Professional Audit Doubt, Journal of Audit knowledge, 71(2): 175-199. (In Persian).
Riggs, M., & Knight, P. A, (1994), The impact of perceived group success-failure on motivational beliefs and attitudes: A causal model. Journal of Applied Psychology, 79: 755–766.
Sanchez, M. H., C. P. Agoglia, and R. C. Hatfield, (2007), The effect of auditors’ use of a reciprocity-based strategy on auditor-client negotiations, The Accounting Review, 82 (1): 241–263.
Stefaniak, C. M., Houston, R. W., & Cornell, R. M, (2012), The effects of employer and client identification on internal and external auditors' evaluations of internal control deficiencies, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 31(1): 39-56.
Svanberg, J., Ohhman, P., Neidermeyer, P, E, (2018), Auditor objectivity as a function of auditor negotiation self-efficacy beliefs, Advances in Accounting, https://doi.org/10.1016/j.adiac.2018.10.001.
Svanberg, J., Ohhman, P., Neidermeyer, P, E, (2018), Auditor objectivity as a function of auditor negotiation self-efficacy beliefs, Advances in Accounting, https://doi.org/10.1016/j.adiac.2018.10.001.
Van Knippenberg, D., Haslam, S. A., & Platow, M. J, (2004), Work group diversity and work group identification: Diversity as an aspect of group identity. Paper presented at the 11th European Congress of Work and Organizational Psychology, Lisbon, Portugal.
Wan-Huggins, V. N., Riordan, C. M., & Griffeth, R. W, (1998), The development and longitudinal test of a model of organizational identification, Journal of Applied Social Psychology, 28(8): 724-749.
Watson, T.J, (2008), Managing identity: identity work, personal predicaments and structural circumstances, Organization, 15 (1) :121-143.
Youssef, C. M., & Luthans, F, (2005), A positive organizational behavior approach to ethical performance, Positive Psychology in Business Ethics and Corporate Responsibility, 1–22.
yuosefi, M., banimahd, B,(2019), Impact of individual emotions on the auditor's objectivity, Journal of Financial Accounting Knowledge, 6(1):163-185. (In Persian)
    • تعداد مشاهده مقاله: 806
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591
دانش حسابداری مالی
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 30
آبان 1400
صفحه 175-200
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 806
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591

APA

حسینی, سید نیما , صفری گرایلی, مهدی و ولیان, حسن . (1400). نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس. دانش حسابداری مالی, 8(3), 175-200. doi: 10.30479/jfak.2020.11549.2537

MLA

حسینی, سید نیما , , صفری گرایلی, مهدی , و ولیان, حسن . "نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس", دانش حسابداری مالی, 8, 3, 1400, 175-200. doi: 10.30479/jfak.2020.11549.2537

HARVARD

حسینی, سید نیما, صفری گرایلی, مهدی, ولیان, حسن. (1400). 'نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس', دانش حسابداری مالی, 8(3), pp. 175-200. doi: 10.30479/jfak.2020.11549.2537

CHICAGO

سید نیما حسینی , مهدی صفری گرایلی و حسن ولیان, "نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس," دانش حسابداری مالی, 8 3 (1400): 175-200, doi: 10.30479/jfak.2020.11549.2537

VANCOUVER

حسینی, سید نیما, صفری گرایلی, مهدی, ولیان, حسن. نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس. دانش حسابداری مالی, 1400; 8(3): 175-200. doi: 10.30479/jfak.2020.11549.2537

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب