• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

دانش حسابداری مالی

  1. صفحه اصلی
  2. ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

شرایط و ضوابط ارسال مقاله

فرمها

ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد

    نویسندگان

    • آزیتا پورداداشی 1
    • علیرضا معطوفی 2
    • ابراهیم عباسی 3
    • منصور گرکز 4

    1 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

    2 استادیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

    3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

    4 دانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد واحد گرگان، گرگان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30479/jfak.2020.13392.2688
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف:با ورود مباحث رفتارشناسی و روان­شناسی بر بستر حرفه حسابداری و حسابرسی حوزه‌های جدیدی از معانی وارد این عرصه گشت و توجه به نقش انسان، انگیزه­ها و رفتارهای او در این حرفه افزایش یافت. تلاش برای شناسایی و تعریف واژه چندوجهی، غیرشفاف و پیچیده «سازمان­یار» موجب شد، هدف این پژوهش ارائه الگوی مفهومی انگیزه­ها و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد باشد.
روش:پژوهش حاضر با بهره‌گیری از مصاحبه با 22 خبره حرفه حسابرسی که جزء اعضای هیات علمی رشته­های حسابداری و مدیریت مالی از دانشگاه‌های داخل ایران، حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و مدیران رده­های اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار بودند، با بهره­گیری از روش گلوله برفی و نظریه داده بنیاد انجام پذیرفت.
یافته­ها:در این مسیر 124 کد مفهومی، 36 مقوله فرعی، 18 مقوله اصلی و 2 مدل مفهومی استخراج گردید و مولفه­های چون ویژگی‌های شخصیتی، ویژگی‌های اخلاقی، اعتقادات مذهبی، نگرش، دانش و تخصص، تجربه و مهارت، تفکر منافع­گرا، عدم شفافیت و عدم میل به پاسخگویی شناسایی شد.
نتیجه­گیری:نتایج این بررسی نشان داد، انگیزه­ها و رفتارهای غیراخلاقی سازمان­یار حسابرسان از عواملی چون ویژگی­های فردی، جایگاه سازمانی، ویژگی­های حرفه، عوامل درون­سازمانی و عوامل برون­سازمانی نشات می­گیرد. عدم توجه به بروز چنین رفتارهایی کاهش شفافیت و عدم تمایل به پاسخگویی در سطح جامعه را پدیدار می‌سازد.
دانش­افزایی:از­یک­سو، تعریف واژه جدید و تازه «سازمان­یار» که پیرامون آن ادبیات و نظریه­ای وجود ندارد و از سو­ی­دیگر، شناسایی چنین ­رفتارهایی در حرفه حسابرسی که خود مزین به آیین رفتارحرفه­ای است؛ ولی تاکنون چنین معانی در آن شکل نگرفته­ است، می­تواند سرآغاز برقراری قوانین و مقررات جدید برای حرفه حسابرسی باشد.
 

کلیدواژه‌ها

  • انگیزه غیراخلاقی
  • تئوری داده بنیاد
  • رفتارهای سازمان یار
  • رفتارهای غیراخلاقی
  • XML
  • اصل مقاله 980.36 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
 
1.  ایمر، فرشید، گرکز، منصور، (1397)، بررسی رابطه بین سه گانه تاریک شخصیت و تصمیم‌گیری فرصت‌طلبانه مدیران مالی در حسابداری، پیشرفت‌های حسابداری، 10(1): 273-303.
2.  بازرگان هرندی، عباس، (1387)، روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت، فصلنامه دانش مدیریت، 21(4): 19-36.
3.  برزیده، فرخ، باباجانی، جعفر، عبدالهی، احمد، (1397)، طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، دانش حسابرسی، 18(71): 5-36.
4.  بیگی هرچگانی، ابراهیم، بنی مهد، بهمن، رئیس زاده، سید محمدرضا، رویایی، رمضانعلی، (1395)، بررسی تاثیر ویژگی رفتاری فرصت طلبی بر هشداردهی حسابرسان، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(2): 65-95.
5.  حساس یگانه، یحیی، ملکیان کله بستی، اسفندیار، توکل نیا، اسماعیل، (1397)، نگرشی بر بیم از دست دادن صاحبکار؛ تاکید بر حساسی عملکرد مدیریت، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7 (26): 209-220.
6.  حسینقلی­پور، طهمورث، دهقان نیری، محمود، میرمهدی، سیدمهدی، (1390)، بررسی عوامل موثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت،‌ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6(4): 64-75.
7.  حیرانی، فروغ، وکیلی فرد، حمیدرضا، بنی مهد، بهمن، (1396)، تاثیر ویژگی‌های اجتماعی حسابرسان بر قضاوت آن‌ها در حل تعارض میان حسابرس و ویژگی‌های منتخب: بیش اعتمادی و شخصیت ماکیاولیسم، دانش حسابرسی، 17(67): 71-98.
8.  عباس زاده، محمد، (1391)، تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، جامعه شناسی کاربردی، 23(1): 19-34.
9.  گودرزی، سعید، حاجیها، زهرا، (1396)، رابطه ویژگی‌های شخصیتی با شکل‌گیری قضاوت اخلاقی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 12(4): 167-173.
10.    مشایخی، بیتا، مهرانی، کاوه، رحمانی، علی، مداحی، آزاده، (1392)، تدوین مدل کیفیت حسابرسی، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 6(23): 103-137.
11.    نیکبخت، محمدرضا، مهربانی، حسین، (1385)، بررسی اثر خدمات و میزان حق‌الزحمه‌های غیر حسابرسی موسسات حسابرسی بر استقلال حسابرس، دانش حسابرسی، 13(2): 129-147.
References
1.   Abbaszadeh, M. (2012). Validity and reliability in qualitative researches, Journal of Applide Sociology, 23(1): 19-34. (In Persian)
2.   Aguinis, H. Glavas. A. (2013). Embeded versus peripheral corporate social responsibility: Psychological foundation, Industrial and Organizational Psychology, 6(4): 314-322.
3.   Alleyen. P. Hudaib, M. Pike, R. (2013). Toward a conceptual model of whistle-blowing intentions among external auditors, The British Accounting Review, 45: 10-23.
4.   Baron, A. Greenberg, A. (1994). Behaviors in Organizations Third Edition. Prentice Hall.
5.   Barzideh, Farrokh Barzideh. Babajani, Jafar. Abdollahi, Ahmad. (2018). Explanation and development of an identity pattern in audit judgment, Financial Accounting knowledge, 5 (17): 1-34. (In Persian)
6.   Bazargan Harandi, Abbas, (2008), Mixed Method Research Design:A preferable Approach in Management Studies, Quarterly Journal of Management Knowledge, 21(4): 19-36. (In Persian)
7.   Beigi Harchegani, Ebrahim. Banimahd, Bahman. Raiiszade, syyed Mohammad reza. Royaee, RamezanAli. (2017). The Effect of Auditors’ Feature Machiavellian behavior on Their Whistle Blowing. Iranian Journal of Value and Behavioral Accounting, 1(2): 65-95. (In Persian)
8.   Bonner, S. (2005). Judgment and decision making in accounting. Upper saddle River, NJ: Prentice Hall.
9.   Chen, M. Chen, C. C. Sheldon, O. J. (2016). Relaxing moral reasoning to win: How organizational identification relates to unethical pro-organizational behavior. Journal of Applied Psychology, 101(8): 82-96.
10.     Cheung C. Chi-fai Chan, A. (2005). Philosophical Foundations of Eminent Hong Kong Chinese CEOs’ Leadership. Journal of Business Ethics, 60, 47-62.
11.     Cropanzano, R. Mitchell, M. S. (2005). Social Exchange Theory: An Interdisciplinary Review. Journal of Management, 31(6): 874-900
12.     Dilchert, S. ones, D. S. (2012). Environmental sustainability in and of organizations. Industrial and Organizational Psychology, 5(4): 503-511.
13.     Ebrahimi, N. Yurtkoru, E. S. (2017). The Relationship between Affective Commitment and Unethical Pro-Organizational Behavior: The Role of Moral Disengagement. Research Journal of Business and Management, 4(3): 287-295.
14.      Eimer, Farshid, Garkaz, Mansoor. (2018). Investigating the Relationship between the Dark Triad of Personality and Opportunistic Decision making of Financial managers in Accounting, Journal of Accounting Advances, 10(1): 273-303.(In Persian)
15.     Glaser, Barney G. Strauss, Anselm L. (1976). The discovery of grounded theory, The strategies for qualitative research.
16.     Godarzi. Saeed. Hajiha, zahr. (2018). the Relationship between Personality Characteristics and the Formation of Ethical Judgments, Ethics in science and Technology, 12 (4): 167-173. (In Persian)
17.     Hassas Yeganeh, Yahya. Malekian Kale Basti, Esfandiar. Tavakolnia, Esmail. (2018). An Attitude to Auditor’s Fear of Losing the Client; Emphasizing on Management Performance Audit, Journal Management System, 7(26): 209-220. (In Persian)
18.     Heyrani, Forogh. Vakilifard, Hamid reza. Banimahd, Bahman. (2017). Cultural Infuences on Judgments of Professional Accountants in Auditor-Client Confict Resolution, Journal of international Financial Management and Accounting, (67): 71-98. (In Persian)
19.     Hossein Gholipour, Tahmors, Dehghan Niri, Mahmood, Mir Mehdi, Seyed Mehdi, (2012), Affecting Factors on Ethical Attitudes of Business Students, Ethics in science and Technology. 6 (4): 64-75. (In Persian)
20.     Hudson, C. (2000). From Social Darwinism to Self Organization: Implications for Social Change Theory, Social Service Review, 74 (4), 533-559.
21.     Ilie, A. (2012). Unethical Pro-Organizational Behaviors: Antecedents and Boundary Conditions. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy. College of Arts and Sciences University of South Florida.
22.     Johnson, H. H. Umphress, E. E. (2018). To Help My Supervisor: Identification, Moral Identity, and Unethical Pro-supervisor Behavior. Journal of Business Ethics, 1-16.
23.     Kaptein, M. (2008). Developing a measure of unethical behavior in the workplace: A stakeholder perspective. Journal of Management, 34(5): 978-1008.
24.     Kong, D. T. (2016). The pathway to unethical pro-organizational behavior: Organizational identification as a joint function of work passion and trait mindfulness. Personality and Individual Differences, 93: 86-91.
25.     Licht, J. G. J. (2015). Self-Construal and Organizational Context: Interactive Effects on Harming and Helping Workplace Behaviors. A Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy. University of Minnesota.
26.     Longstaff, S. (1986). The Ethical Dimension of Corporate Governance. http://www.ethics.org.
27.     Mashayekhi, Bita. Mehrani, Kaveh. Rahmani, Ali. Madahi, Azadeh. (2013), Development of the Audit Quality Model, Journal of Securities Exchange, 6(23): 123-148. (In Persian)
28.     Mathieu, C. Neumann, C. Hare, R. D. Babiak, P. (2014). A dark side of leadership: Corporate psychopathy and its influence on employee well-being and job satisfaction. Personality and Individual Differences, 59: 83-88.
29.     Nikbakht, Mohammadreza. Mehrabani, Hoseein, (2005), Accounting and Auditing Review, 13(2): 129-147. (In Persian)
30.     Rao, S. Perry, CH. (2003). Convergent interviewing to bulid a theory in under-researched areas: principles and an example investigation of Internet usage in inter-firm relationships, Qualitative Marke Research, International Journal, 6(4): 236-247.
31.     Ronen, J. (2002). Post-Enron Reform: Financial-Statement Insurance and GAAP Re-Visited. Stanford Journal of Law, Business and Finance, 8 (1): 1-30.
32.     Russell, T. L. Sparks, T. E. Campbell, J. P. Handy, K. Ramsberger, P. Grand, J. A. (2017). Situating ethical behavior in the nomological network of job performance. Journal of Business and Psychology, 32(3): 253–271.
33.     Tian, Q. Peterson, D. K. (2016). The effects of ethical pressure and power distance orientation on unethical pro-organizational behavior: the case of earnings management. Business Ethics: A European Review, 25(2): 159-171.
34.     Treviño, L. K. Den Nieuwenboer, N. A. Kish-Gephart, J. J. (2014). (UN) Eethical behavior in organizations. Annual review of psychology, 65: 1-26.
35.     Umphress, E. E. Bingham, J. B. Mitchell, M. S. (2010). Unethical behavior in the name of the company: The moderating effect of organizational identification and positive reciprocity beliefs on unethical pro-organizational behavior, Journal of Applied Psychology. 95: 769-780.
36.     Umphress, E.E. Bingham, J.B. (2011). When Employees Do Bad Things for Good Reasons: Examining Unethical Pro-Organizational Behaviors. Organization Science, 22: 621-640.
37.     Wang, T. Long, L. Zhang, Y. He, W. (2018). A Social Exchange Perspective of Employee–Organization Relationships and Employee Unethical Pro-organizational Behavior: The Moderating Role of Individual Moral Identity. Journal of Business Ethics : 1-17.
38.     Watts, R. Zimmerman, J. (1986). Positive Accounting Theory, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, Nj.
39.     Wiernik, B. M. Ones, D. S. (2018). Ethical employee behaviors in the consensus taxonomy of counterproductive work behaviors. International Journal of Selection and Assessment, 26(1): 36-48.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,414
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,271
دانش حسابداری مالی
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 25
شهریور 1399
صفحه 63-84
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 980.36 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,414
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,271

APA

پورداداشی, آزیتا , معطوفی, علیرضا , عباسی, ابراهیم و گرکز, منصور . (1399). ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد. دانش حسابداری مالی, 7(2), 63-84. doi: 10.30479/jfak.2020.13392.2688

MLA

پورداداشی, آزیتا , , معطوفی, علیرضا , , عباسی, ابراهیم , و گرکز, منصور . "ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد", دانش حسابداری مالی, 7, 2, 1399, 63-84. doi: 10.30479/jfak.2020.13392.2688

HARVARD

پورداداشی, آزیتا, معطوفی, علیرضا, عباسی, ابراهیم, گرکز, منصور. (1399). 'ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد', دانش حسابداری مالی, 7(2), pp. 63-84. doi: 10.30479/jfak.2020.13392.2688

CHICAGO

آزیتا پورداداشی , علیرضا معطوفی , ابراهیم عباسی و منصور گرکز, "ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد," دانش حسابداری مالی, 7 2 (1399): 63-84, doi: 10.30479/jfak.2020.13392.2688

VANCOUVER

پورداداشی, آزیتا, معطوفی, علیرضا, عباسی, ابراهیم, گرکز, منصور. ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها‌ و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد. دانش حسابداری مالی, 1399; 7(2): 63-84. doi: 10.30479/jfak.2020.13392.2688

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • دریافت هزینه بررسی و چاپ مقاله در فصلنامه دانش حسابداری ... 1399-08-10
  • لزوم تلاش نشریات دارای رتبه علمی کشور برای افزایش ضریب تاثیر ... 1392-04-29

Creative Commons License
نشریه دانش حسابداری مالی از قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC)پیروی میکند

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب