چکیده
هدف: ایجاد زمینه بهبود و ارتقای کیفیت متون درسی حسابداری
روش: در این مطالعه 140 عنوان از کتابهای اصول حسابداری1 شناسایی و بازخوانی شده، ابتدا از مجموع 50 عنوان کتاب منتشرشده از سال 1340 تا سال 1380، هشت عنوان از موثرترین و پرتیراژترینشان بهصورت موردی بررسی و سپس از بین 90 عنوان کتاب منتشره از سال 1380 تا سال 1390 یک نمونه 30تایی انتخاب و مورد تحلیل محتوا و بررسی تطبیقی قرارگرفتهاست.
یافتهها:آزمون فرضیههای سهگانه تحقیق نشان میدهد که اولاً کتابهای اصول حسابداری1منتشره در دهه1380 از لحاظ محتوا و موضوع، نسبت به کتابهای قدیمیتر تغییر قابل ملاحظهای نیافته، ثانیاً سبک بیان، شیوه نگارش و ساختار کتابهای فوق نسبت به یکدیگر تفاوت معنیداری ندارد، و ثالثاً در تدوین این کتابها از منابع محدود و معینی استفاده شدهاست.
نتیجهگیری: در دهه 1380 موج لجام گسیختهای از کتابهای مشابه تحت عنوان «اصول حسابداری1» منتشر و روانه بازار شده که اگر بهصراحت مصداق سرقت علمی و ادبی نباشد حداقل میتوان آن را مصداق اهدار منابع برای تولید و انتشار متون مشابه دانست.
دانشافزایی: این پژوهش، صاحبنظران و متولیان امر را متوجه نوعی ایستایی شکلی و محتوایی در متون درسی اصول حسابداری1 (تا قبل از سال 1390) و بالتبع ضرورت بازاندیشی در آن میکند.
10.پوریانسب، امیر (1379)، «بلبشو در فرهنگ واژگان حسابداری»، حسابدار، 15(138):18-21.
11.پوریانسب، امیر (1379ب)، «در محضر استاد/ پاسخ نقدی بر یک نقد»، حسابدار، 15(141):57-64.
12.پیرایی، خسرو (1396)، «بررسی و نقد کتاب اقتصاد بخش عمومی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(3):21-35.
13.ترحمی، فرهاد و علی اصغر اسفندیاری (1396)، «نقدی بر کتاب ابعاد اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(9):27-51.
14.توسلی، فاطمه، محمدعلی باقرپور ولاشانی، و محمدجواد ساعی (1396)، «بررسی فاصله انتظاری در آموزش حسابداری با توجه به الزامات قانونی جدید»، مطالعات تجربی حسابداری مالی، تابستان 1396: 89-112.
15.حسینی، سید شمسالدین (1396)، «بررسی و نقد کتاب تهدیدات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(3): 123-139.
16.درودی، فریبرز (1387)، «عوامل مؤثر در نقد و بررسی کتاب»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق)، 19(3): 173-184.
17.دیانتی دیلمی، زهرا، و عطیه پاکزاد (1396)، «بررسی درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازان»، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(21):121-141.
18.دیانتی دیلمی، زهرا، اصغر سلطانی، و حامد عمرانی (1397)، «تدوین برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته حسابداری قضایی و ضد تقلب»، حسابداری ارزشی و رفتاری، 3(5): 41-100.
19.رسولی، مهستی، و زهرا امیرآتشانی (1390)، تحلیل محتوا با رویکرد درسی، تهران: انتشارات جامعه شناسان
20.رضایی، مهدی (1397)، «بررسی موانع پیشرفت حسابداری بخش عمومی در ایران از دیدگاه دانشگاهیان»، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 38: 81-94.
21.رضی،احمد (1388)، «شاخصهای ارزیابی ونقد کتابهای درسی دانشگاهی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت سابق)، 14(21):21-30.
22.رفیعپور، فرامرز (1388)، تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی (جلد دوم کتاب کند و کاوها و پنداشتهها)، تهران: شرکت سهامی انتشار.
23.زراءنژاد، منصور (1395)، «بررسی و نقد کتاب تحلیلی بر شاخصهای کلان اقتصادی در ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال 1395، ویژهنامه اقتصاد مقاومتی: 29-49.
24.ساعی، محمدجواد، محمود لاری دشتبیاض، و حسین فاتح گوش (1394)، «بررسی و تحلیل محتوای تحقیقات علمی- پژوهشی حسابرسی در دو دهه اخیر»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 22(2):203-220.
25.سجادینژاد، حسن (1342)، اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
26.سرمد، زهره، عباس بازرگان هرندی، و الهه حجازی (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
27.سیف، الهمراد (1396)، «نقدی بر کتاب درسگفتارهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(9):119-141.
28.شریفزاده، محمدجواد (1396)، «نقد و تحلیل کتاب Public Finance and Public Policy»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(3): 141-158.
29.شلیله، محمد (1380)، «نقدی بر نقد آقای علیمدد و پاسخ آقای پوریانسب»، حسابدار، 15(143):56-57.
30.صالح، محمدامین (1384)، «پایان نامههای انجام شده در زمینه نقد برنامهها و کتب آموزش زبان فارسی مدارس»، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 74، تابستان 1384.
31.علیمدد، مصطفی (1379)، «نقدی بر یک نقد»، حسابدار، 15(141):55-56.
32.علیمدد، مصطفی، و نظامالدین ملکآرایی (1367)، اصول حسابداری (جلد اول)، تهران: سازمان حسابرسی.
33.علیمدد، مصطفی، و نظامالدین ملکآرایی (1370)، اصول حسابداری (جلد دوم)، تهران: سازمان حسابرسی.
34.علیمدد، مصطفی، و نظامالدین ملکآرایی (1374)، مبانی و روشهای عمومی حسابداری، تهران: سازمان حسابرسی.
35.فخاری، حسین، و شهرام دادگر (1396)، «بررسی شکاف انتظار – عمل آموزش مهارتهای حرفهای در دانشآموختگان رشته حسابداری (با تأکید بر دوره کارشناسی)»، مطالعات برنامهریزی آموزشی، 6(12): 159-188.
36.فس، فیلیپ ای.، و سی رالین نیسونگر (1356)، اصول حسابداری (جلد اول)، مترجم مهدی تقوی و ایرج نیک نژاد، تهران: انتشارات پیشبرد.
37.مجتهدزاده، ویدا، و سید حسین علوی طبری (1374)، اصول حسابداری1، تهران: نشر بنفشه.
38.محمدرضایی، فخرالدین (1397)، «قالب مناسب برای مقالات حسابداری از نوع آرشیوی»، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26): 189-208.
39.محمدرضایی، فخرالدین، و احمد یعقوبنژاد (1396)، «اندازه موسسه حسابرسی و کیفیت حسابرسی: نقد نظری، نقد روش پژوهش، و ارائه پیشنهادات، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 9(34):31-59.
40.مشایخی، بیتا، و سید مجتبی شفیعپور (1391)، «بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاههای ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19(67): 119-142.
41.مصدر، علی (1380)، «نقد یک کتاب؛ نقد کتاب مجموعه آزمونهای کاردانی به کاشناسی حسابداری 79-1375» حسابدار، 15(143):60-61.
42.مقدم، وحید و هادی امیری (1396)، «بررسی و نقد کتاب اقتصاد از نگاهی دیگر»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(9):193-210.
43.مکیان، سید نظامالدین، عزت الله لطفی، و محمد جواد پاک فطرت (1392)، «ارزیابی کتب پول و بانکداری در ایران»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 13(1):83-105.
44.مهربانی، فاطمه (1396)، «بررسی و نقد کتاب اقتصاد برای همه»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(3):59-79.
45.میرجلیلی، سید حسین (1392)، «بررسی دو متن درسی در اقتصاد کلان»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 13(2):109-134.
46.میرجلیلی، سید حسین (1396)، «بررسی و نقد کتاب رشد فقرزدا»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(2):131-148.
47.میرجلیلی، سید حسین (1396ب)، «بررسی و نقد کتاب نظریههای اقتصادی توسعه؛ تحلیلی از پارادایمهای رقیب»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(3): 81-102.
48.نبوی، عزیز (1342)، اصول حسابداری (جلد اول و دوم)، تهران: نشر دیدار .
49.نمازی، محمد، حسن رجب دری، و اعظم روستا میمندی (1396)، «بررسی تعداد و تحلیل محتوای مقالههای مربوط با اخلاق حرفهای حسابداری در ایران»، پیشرفتهای حسابداری، 9(1)، پیاپی 3/72:193-226.
50.نمازی، محمد، و امین ناظمی (1384)، «بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در بورس اوراق بهادار تهران»، تحقیقات مالی، (19):135-166.
51.نوروش، ایرج، و بیتا مشایخی (1384)، «نیازها و اولویتهای آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 12(41): 133-161.
52.واعظ برزانی، محمد (1392)، «بررسی و نقد کتاب اقتصاد کلان»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 13(1):135-146.
53.هوانسیانفر، گارو، و فلورا کریمی (1368)، اصول حسابداری (جلد اول)، تهران: نشر همراه.
54.هورنگرن، چارلز، والتر هاریسون، و مایکل رابینسون (1376) اصول حسابداری1، ترجمه ایرج نوروش و غلامرضا کرمی، تهران: نشر ترمه.
55.یارمحمدیان، محمد حسین (1392)، اصول برنامهریزی درسی: ماهیت برنامهریزی درسی - مبانی فلسفی، روانشناختی و جامعهشناختی برنامه، ارزشیابی برنامه، تحلیل محتوای ...، تهران: انتشارات یادواره کتاب.