نویسندگان
1
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2
دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف اینپژوهش، بررسی رویکرد اخلاقی سردبیران و اعضای هیئت تحریریه نشریههای علمی- پژوهشی حسابداری مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انتشار مقاله در نشریههای خودی است. در این پژوهش، پس از بررسی کمّی و دستهبندی مقالههای منتشر شده در دوره زمانی پنج ساله 1391- 1395 به روش آرشیوی، از رویکرد علمسنجی1 استفاده شده است. همچنین، رقم 15 درصد، به عنوان معیار بررسی در نظر گرفته شده است، زیرا بر اساس آییننامههای مربوط، نباید بیش از 15 درصد مقالههای هر شماره، به گردانندگان نشریه اختصاص داشته باشد. در بررسی فرضیههای پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن دادهها، از آزمونهای تی تک نمونهای، کایدو و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از لحاظ آماری، تعداد مقالههای منتشر شده از سردبیران و اعضای هیئت تحریریه در نشریههای خودی، کمتر از معیار 15 درصد نبوده و تعداد مقالههای منتشر شده از سردبیران در نشریههای خودی نیز کمتر از میانگین ارزشی به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی نیست. همچنین، سایر یافتهها نشان داد که بین میزان مقالههای منتشر شده از سردبیر و اعضای هیئت تحریریه در نشریههای خودی و تعداد مقالههای سردبیران در نشریه خودی، از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد. افزون بر آن، سن، جنسیت و رتبه علمی سردبیران تأثیر معناداری بر انتشار مقالههای آنان در نشریه خودی ندارد.اینیافتهها بیانگر این مطلب است که سردبیران، اعضای هیئت تحریریه و مسئولان بخشهای مربوطه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، باید توجه بیشتری به مساله انتشار مقاله در نشریه خودی نموده تا بتوان افزون بر گسترش علمی رشته، شاهد رعایت امانتداری و رعایت اخلاق حرفهای در آنها بود.
1. اعتمادی، حسین؛ دیانتیدیلمی، زهرا. (1388). تاثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها، اخلاق در علوم و فناوری، 4 (12): 11- 20.
2. آییننامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور. (1386). وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
3. پاریاد، رحمان؛ ملکی، بهزاد. (1387). جایگاه کشورهای جهان سوم در انتشار تولیدات علمی جهان (مطالعه موردی: کشور جمهوری اسلامی ایران)، تهران، کنگره ملی علوم انسانی، مرکز مطالعات فرهنگی و علوم انسانی. 109-131.
4. حری، عباس. (1391). اخلاق انتشارات علمی، شیراز، انتشارات تخت جمشید.
5. حساسیگانه، یحیی؛ کاظمپور، احسان. (1392). رابطه سطح مهارت حسابرسان با حساسیت و قضاوت اخلاقی، پژوهشهای تجربی حسابداری: 3 (10): 53-70.
6. دازه، نوشین؛ گرکز، منصور. (1394). رابطه بین استدلال اخلاقی، طرز تفکر، نیت و تمایل اخلاقی حسابداران رسمی، اخلاق در علوم و فناوری: 1 (10): 115- 140.
7. رجبدری، حسین و روستامیمندی، اعظم. (1394). بررسی کمی نشریههای حوزه حسابداری و مالی در کشور، حسابرس: 76: 116- 123.
8. رحیمی، فروغ؛ علینژاد، فاطمه؛ کهندلجهرمی، مرضیه؛ میرحقجو، سعیده. (1395). رویکرد اخلاقی سردبیران و سهم آنها از انتشار مقالات در نشریه خودی، اخلاق در علوم و فناوری: 11 (1): 51- 62.
9. رهنما، اکبر؛ میرزامحمدی، محمدحسن؛ بیجنوند، فرامرز. (1392). بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد، پژوهشهای آموزش و یادگیری: 20 (3): 257- 288.
- سرلک، نرگس. (1387). اخلاق حسابداری، اخلاق در علوم و فنّاوری: 3 (1-2): صص 1- 12.
- سهیلی، فرامرز. (1390). ترسیم ساختار انتشارات علمی تولید شده اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه Web of science، مدیریت اطلاعات سلامت: 8 (6): 861- 871.
- صراطیشیرازی، منصوره. (1391). اخلاق در پژوهش، شیراز، انتشارات تخت جمشید.
- طالبنیا، قدرتاله؛ رجبدری، حسین؛ خانیذلان، امیررضا. (1396) پیشبینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفهای، اخلاق در علوم و فناوری، پذیرفته شده و در انتظار انتشار.
- مقدممتقی، امیر؛ قلیچپاسه، آشور؛ باوانپوری، مسعود. (1395). بررسی مجله علمی- پژوهشی لسان مبین؛ مطالعه علم سنجی، لسان مبین: 8 (26): 129-145.
- نمازی، محمد؛ رجبدری، حسین؛ روستامیمندی، اعظم. (1396). بررسی تعداد و تحلیلمحتوای مقالههای مرتبط با اخلاق حرفهای حسابداری در ایران، پیشرفتهای حسابداری: 9 (1): 157- 179.
- Agarwal, J., & Malloy, D.C. (2002). An Integrated Model of Ethical Decision- Making: A Proposed Pedagogical Framework for a Marketing Ethics Curriculum, Teaching Business Ethics: 6: 245-268.
- Barnett, T., & Valentine, S. (2004). Issue contingencies and marketers' recognition of ethical issues, ethical judgments and behavioral intentions, Journal of Business Research, 57(4), 338-346.
- COPE (2011). A Short guide to ethical editing for new editors, Available at: http://publicationethics. org /files/ short%20guide% 20to%20 ethical%20 editing%20for%20new%20editors.pdf. Accessed: 12 may 2016.
- Dellaportas, S., & Davenport, L. (2008). Reflections on the public interest in accounting, Critical Perspectives on Accounting: 19: 1080-1098.
- Jinseok, S., Chun, C., Nam, J., & Min Soo, K. (2013). How does corporate ethics contribute to firm financial performance? The mediating role of collective organizational commitment and organizational citizenship behavior, Journal of Management: 23, (8): 853- 877.
- Keller, A.C., Smith, K.T. & Smith, L.M. (2007). Do gender, level of education, religiosity, and work experience affect the ethical decision-making of US accountants?, Critical Perspectives onAccounting, 18, (3): 299-314.
- Liyanapathirana, N., & Samkin, G. (2014). Towards an Integrated Ethical Decision Making Model for the Accounting Profession: A Developing Country, Sri Lanka, Auckland Region Accounting Programme.
- Marzuki, M., Subramaniam, N., Barry, J., Cooper, S. (2017). Accounting academics’ teaching self-efficacy and ethics integration in accounting courses: A Malaysian study, Asian Review of Accounting: 25, (1):148-170.
- Mele D. (2005). Ethical Education in Accounting: Integrating Rules, Values and Virtues, Journal of Business Ethics: 57(1), 97-109.
- Shawver, T.J. & Clements, L.H. (2015). Are There Gender Differences When Professional Accountants Evaluate Moral Intensity for Earnings Management?, Journal of Business Ethics: 131: 557-556.