نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پیشنه تحقیقات حاکی از اثر دوسویه انگیزههای مالکانه بر مدیریت سود است. در صورتی که راهبری شرکتی قوی باشد، انگیزههای مالکانه باعث همسوسازی انگیزههای مدیریت و مالکان میگردد؛ در غیراینصورت (ضعیف بودن راهبری شرکتی) انگیزههای مالکانه سبب بروز مدیریت سود میشود. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر راهبری شرکتی بر رابطه بین مدیریت سود و انگیزههای مالکانه میباشد. بدین منظور با استفاده از رگرسیون چندگانه اثرات شدت و ضعف راهبری شرکتی، "نسبت پاداش هر سال-شرکت به هر سال-صنعت" و نیز اثر متقابل انگیزههای مالکانه و راهبری شرکتی بر مدیریت سود واقعی برآورد میگردد. نمونه آماری پژوهش شامل 160 سال-شرکت بین سالهای 1388 تا 1393 میباشد؛ که با استفاده از روش حذف سیستماتیک از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردیده است.
نتایج حاکی از آن است که زمانی که نظارتها بیشتر و راهبری شرکتی قویتر باشد، ارائه تخفیفات و فروش مدتدار جهت تغییر فرآیند عملیات عادی فروش و همچنین کاهش مخارج تحقیق و توسعه جهت افزایش سود جاری (نسبت به زمانی که چنین مکانیزمهایی برقرار نیست)محدودتر میگردد. همچنین کاهش شدت نظارت، منجر به رفتار فرصتطلبانه مدیریت و افزایش در سطح فروش از طریق دستکاری میزان تخفیفات و شرایط اعتباری فروش میگردد.
کلیدواژهها