نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهشهای اخیر در رابطه با رفتار هزینهها بیانگر این مطلب است که میزان کاهش هزینهها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینهها به هنگام همان میزان افزایش فروش است.این رفتار نامتقارن هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود ومیتوان آن رااز دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. ازدیدگاه سهامداران،رفتارهزینههامنعکس کننده رفتار مدیریت و ساختیافته تصمیمات ایشان است.بنابراین،سرمایهگذاران میتوانند باتحلیل اطلاعات مالی،این موضوع را که آیا نحوه رفتارمدیریت موجب تحمیل هزینههای زیادی به شرکت میشودیاخیررا بررسی نمایند.از اینرو، در تحقیق حاضر رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض میشود هر اندازه هزینههای نمایندگی بیشتر باشد، درجه چسبندگی هزینهها نیز بیشتر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1391 تشکیل میدهد. یافتههای پژوهشنشان میدهد که رفتار هزینههای توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین هزینههای نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینهها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.بدین معنی که با افزایش هزینههای نمایندگی، شدت چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری نیز افزایش مییابد.