نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهشهای اخیر در حوزه تئوری نمایندگی روی موضوع اطلاعات ناقص تمرکز کردهاند. در تئوری نمایندگی، اطلاعات ناقص بدان معناست که سهامداران قادر به مشاهده تمام فعالیتهای مدیران نباشند. این موضوع خود منجر به پدیده عدم تقارن اطلاعاتی میشود. در این شرایط، ریسک اطلاعاتی شرکت افزایش یافته و موجب بیمیلی سرمایهگذاران جهت انتقال منابع مالی به شرکت میشود و به تبع آن، هزینه سرمایه شرکت افزایش مییابد، چرا که سرمایهگذاران در شرایط مخاطرهآمیز، بازده بالاتری را مطالبه میکنند. کیفیت افشا و کیفیت اقلام تعهدی از معیارهای ریسک اطلاعاتی شرکت هستند. در این پژوهش، با استفاده از دادههای 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1382 تا 1392، و بکارگیری رویکرد رگرسیونی فاما-مکبث (1973)، رابطه مولفههای ریسک اطلاعاتی و صرف ریسک بررسی شده است. نتایج حاصله نشان میدهد که با افزایش ریسک اطلاعاتی (ناشی از کیفیت پایین افشا و کیفیت پایین اقلام تعهدی) صرف ریسک نیز افزایش مییابد. همچنین، نتایج بیانگر تاثیر بیشتر عامل ریسک کیفیت اقلام تعهدی (نسبت به کیفیت افشا) بر صرف ریسک است.
کلیدواژهها