چکیده
هدف این تحقیق بررسی تاثیر ویژگی های خاص شرکتها بر مدیریت سرمایه در گردش میباشد. در این راستا، اثر متغیرهای نسبت جاری، نسبت آنی و رشد فروش نیز کنترل شد. به منظور اندازه-گیری مدیریت سرمایه در گردش از معیار چرخه تبدیل وجه نقد و از متغیرهای فرصتهای رشد، سودآوری، ساختار سرمایه، جریانات نقدی عملیاتی به عنوان ویژگیهای خاص شرکتها استفاده شده است. دادههای مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی سالهای 1385 تا 1390 میباشد.
برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از الگوی رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد که بین ویژگیهای فرصتهای سرمایه-گذاری و جریانات نقد عملیاتی با مدیریت سرمایه در گردش ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین ویژگی ساختار سرمایه با مدیریت سرمایه در گردش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین سودآوری و چرخه تبدیل به نقد ارتباط معناداری وجود ندارد.