نوع مقاله : علمی تخصصی
چکیده
در علوم اقتصادی نوین ارزشگذاری داراییهای نامشهود از اهمیت ویژهای برخوردار شده است؛ که یکی از مهمترین آنها نام و نشانهای تجاری است. در یک فضای رقابتی نام و نشانهای تجاری میتوانند برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد و از آن محافظت کنند. در عصر حاضر نام و نشان تجاری مناسب عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار داده و یک دارایی اقتصادی اساسی برای سازمان محسوب میشود. ارزش گذاری نام و نشانهای تجاری و تعیین میزان ارتباط آن با شاخصهای عملکرد از یک سو میتواند به عنوان یک معیار برای ذینفعان سازمان، همچون سهامداران، اعتبار دهندگان، کارکنان و غیره در ارزیابی عملکرد شرکت و از سویی برای استاندارد گذاران، در توجه بیشتر در حوزه اندازهگیری و شناسایی نام و نشانهای تجاری و سایر داراییهای نا مشهود در صورتهای مالی مفید واقع گردد. در پژوهش حاضر ابتدا نام و نشانهای تجاری داخلی (ایجادشده) و خارجی (تحصیل شده) شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شناسایی و با استفاده از مدلهای مالی محور ارزش آنها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس به بررسی ارتباط بین ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد همچون سود خالص، بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش پرداخته شد. نتایج حاصل از بررسی ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد در بین سالهای 1380 تا 1389 حاکی از آن است که بین ارزش نام و نشانهای تجاری و تمامی شاخصهای عملکرد مورد آزمون، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.