نوع مقاله : علمی تخصصی
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، آزمون رابطه میان مدیریت ادراک سرمایه گذاران از طریق سود پیش بینی شده مدیریت و مدیریت سود با استفاده از روشهای مدیریت اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت واقعی سود است. به منظور دستیابی به هدف تحقیق، نمونه ای شامل 85 شرکت از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شد و داده های مورد نیاز تحقیق طی سال های 1384 الی 1389 بر اساس اطلاعات شرکتهای نمونه استخراج گردید. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و در آن از روش همبستگی استفاده گردید. اقلام تعهدی اختیاری با استفاده از مدل تعدیل شده جونز محاسبه گردید و به منظور محاسبه مدیریت واقعی سود، سه روش تسریع زمانبندی فروش، سطح غیر عادی تولید و کاهش غیر عادی هزینه های اختیاری به کار گرفته شد. تحلیل آماری داده ها با نرم افزار SPSS انجام گرفت و در آزمون فرضیه ها از روشهای آماری آزمون t استیودنت و تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد، چنانچه مدیران به سودهای هدف دست نیابند و همچنین در مدیریت سود با محدودیت هایی مواجه باشند، اقدام به گزارش سود پیش بینی شده تهاجمی می کنند. به علاوه، نتایج تحقیق حاکی از آن است که در شرکت هایی که سطح اقلام تعهدی بالایی دارند و همچنین شرکتهایی که مدیریت واقعی سود زیادی را به کار گرفته اند، پیش بینی سود مدیریت، ارتباط ارزشی بیشتری در مقایسه با سود حسابداری ندارد.