چکیده
هدف: اگر مدل بلوغ حسابداری مدیریت را نقشه راهی در نظر بگیریم که هدف آن شناسایی نقاط قوت و قابل بهبودِ وارتقاء از «سطح اولیه» به «سطح بهینه» باشد، بنابراین دغدغه اصلی برای رفتن به سطح بالاتر مدل از بین بردن شکافهای بین این دو سطح، خواهد بود. هدف پژوهش حاضر استفاده از ابزار مدیریت تغییر سازمانی برای ارتقاء از یک سطح بلوغ به سطح دیگر و در چارچوب متدولوژی تغییر پروسی (2020) است.
روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع تحقیقات کمی و کاربردی بوده و مبتنی بر روش میدانی است بدین منظور در جمعآوری دادهها از مصاحبه به کمک چک لیست از نظر تمام کارکنان حوزه حسابداری مدیریت شرکت ایران خودرو در سالهای 1399-1400 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد بلوغ شرکت ایرانخودرو (طی سالهای 1399-1400)، در ابعاد مدل، برای نفوذ (چهار)، ربطپذیری (سه)، ارزش و مباشرت (دو) و عوامل کلیدی حسابداری مدیریت (14 عامل) نیز به دلیل فراوانی عدد سه، در سطح سه قرار دارند. همچنین با بررسی میزان رعایت شاخصهای ابعاد مدل بلوغ مشخص گردید که با سطح ایدهال خود فاصله دارند.
نتیجهگیری: پس از تعیین سطح بلوغ، راهکارهای دستیابی به وضعیت مطلوب، مانند «ارتباطات»، «آموزش»، «مدیریت مقاومت»، «حامیگری» و «مربیگری/منتورینگ» ارائه گردیدند.
دانش افزایی: مدلهای بلوغ توسط متخصصان هر رشته تدوین میگردند و تاکید همگی آنها بر ارتقاء جنبههای فنی یک سازمان برای رسیدن به بالاترین سطح و خبرگی است، لیکن آنچه از نظرها پنهان میماند، نقش عامل انسانی در رسیدن به این سطح بلوغ است. مطالعات نشان میدهد ابزار مدیریت تغییر سازمانی میتواند کارآمدی لازم برای حرکت به سطح بالاتر بلوغ را ممکن سازد. بنابراین ترکیب دانش رشته حسابداری (فن کار، یا تخصص حسابداری مدیریت) و مدیریت (علم و هنر اداره افراد) مد نظر بوده است.