مقاله پژوهشی
سید نیما حسینی؛ مهدی صفری گرایلی؛ حسن ولیان
چکیده
هدف: هویت حرفهای حسابرس مبتنی بر نوعی نگرش است که لازمه آن ذهنی آگاه نسبت به محتوا و فرآیندهای حرفه حسابرسی است که در طی کار راهه شغلی برای حسابرسان ایجاد میشود. براساس این ویژگی حسابرس ضمن داشتن رفتارهای حرفهای تلاش مینماید تا بهترین استراتژی را چه در مذاکره و چه در تعاملات خود با صاحبکاران اتخاذ نمایند. هدف این پژوهش بررسی ...
بیشتر
هدف: هویت حرفهای حسابرس مبتنی بر نوعی نگرش است که لازمه آن ذهنی آگاه نسبت به محتوا و فرآیندهای حرفه حسابرسی است که در طی کار راهه شغلی برای حسابرسان ایجاد میشود. براساس این ویژگی حسابرس ضمن داشتن رفتارهای حرفهای تلاش مینماید تا بهترین استراتژی را چه در مذاکره و چه در تعاملات خود با صاحبکاران اتخاذ نمایند. هدف این پژوهش بررسی نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره بر بیطرفی حسابرس باتوجه به نقش تعدیلکننده هویت حرفهای میباشد. روش: در این پژوهش تعداد 390 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسساتحسابرسی بخش خصوصی مشارکت داشتند، که در بازه زمانی ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۷ پژوهش صورت پذیرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و به منظور تحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره تاثیر مثبت و معناداری بر بیطرفی حسابرس دارد. همچنین، هویت حرفهای تاثیر مثبت نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره را بر بیطرفی حسابرس تقویت میکند. نتیجهگیری: خودکارآمدی در مذاکره نوعی رفتار اثربخش در تعامل مبتنی بر استانداردهای مذاکره محسوب میشود که موجب میشود، جایگاه شغلی و ماهیت مسئولانه حسابرس حفظ گشته و به افزایش بیطرفی حسابرس کمک مینماید. دانش افزایی: یافتههای پژوهش ضمن پرکردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه، میتواند برای تدوین کنندگان مقررات حرفه حسابرسی و قانونگذاران بازار سرمایه در امر تصمیمگیری مفید باشد.