1. بررسی کیفیت گزارشگری مالی بر مبنای ویژگی‌های حسابرسی در زمان عرضه اولیه

ناصر کلباسی؛ نگار خسروی پور

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1399، ، صفحه 155-177

http://dx.doi.org/10.30479/jfak.2021.12385.2613

چکیده
  هدف: مشکلات نمایندگی در نتیجه تضاد منافع میان مدیران و سهامداران، ایجاد می‌شود. حسابرسی به عنوان راهکاری کارآمد برای محدود کردن اختیارات مدیران در روابط قراردادی محسوب می‌شود. در این مقاله، هدف بررسی الگوسازی کیفیت گزارشگری مالی بر مبنای ویژگی-های حسابرسی در زمان عرضه اولیه است. روش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع توصیفی و بر اساس ...  بیشتر

2. بررسی تجربی عوامل مؤثر بر بازده سهام: جنبه‏‌های مختلف اثرگذار بر تصمیم‌گیری

اعظم ولی زاده لاریجانی؛ پریسا سادات بهبهانی نیا

دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 69-102

http://dx.doi.org/10.30479/jfak.2019.1570

چکیده
  با توجه به اهمیت برآورد بازده سهام به عنوان معیار بااهمیت مبنای تصمیم‌گیری بسیاری از سرمایه‌گذاران، هدف از انجام این تحقیق تعیین مجموعه متغیرهایی است که بیشترین ارتباط معنی‌دار را با بازده سهام داشته باشند و در پیش‌بینی آن‌ نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا کنند. برای این منظور، براساس ادبیات و پیشینه تحقیق، متغیرهای اثرگذار بر بازده ...  بیشتر

3. تاثیر کیفیت حسابرسی بر اختلاف صورتهای مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده

مریم قزل سفلی؛ آمنه بذرافشان؛ مهدی مرادی

دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1397، ، صفحه 111-130

http://dx.doi.org/10.30479/jfak.2018.1441

چکیده
  هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر میزان اختلاف ارقام مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده می‌باشد. از آنجاکه پیرامون نحوه تاثیر مثبت و منفی کیفیت حسابرسی بر این اختلاف، دو تحلیل رقیب وجود دارد پژوهش حاضر به مطالعه تجربی تاثیر چهار معیار کیفیت حسابرسی شامل "نوع موسسه (دولتی یا خصوصی بودن)، امتیاز کنترل ...  بیشتر

4. رابطه اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی (با توجه به‌ نقش تعدیل‌کننده شک و تردید حرفه‌ای)

عباسعلی دریائی؛ اکرم عزیزی

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 79-99

http://dx.doi.org/10.30479/jfak.2018.1400

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی با توجه به متغیر تعدیلی شک و تردید حرفه‌ای حسابرسی است. نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 181 پرسشنامه جمع‌آوری شده از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و سایر مؤسسات حسابرسی می­باشد. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه آرمگا ...  بیشتر

5. کیفیت حسابرسی و تقلب در صورت‌های مالی

حسین اعتمادی؛ لیلا عبدلی

دوره 4، شماره 4 ، زمستان 1396، ، صفحه 23-43

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کیفیت حسابرس بر بروز تقلب حسابداری انجام شده است. در این پژوهش به بررسی اینکه آیا احتمال بروز تقلب در صورت‌های مالی شرکت‌هایی با کیفیت حسابرس بالاتر کاهش می‌یابد، پرداخته شده است. ‌ به طور کلی، اثر کیفیت حسابرسی بالاتر در کاهش بروز تقلب در صورت‌های مالی در شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران ...  بیشتر

6. نقش کیفیت حسابرسی در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی

پریسا سادات بهبهانی نیا؛ جواد معصومی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1395، ، صفحه 93-106

چکیده
  چکیدههدف این تحقیق بررسی نقش کیفیت حسابرسی در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایران بوده است. بر اساس ادبیات تحقیق افشای باکیفیت سبب عمومی شدن برخی اطلاعات محرمانه، کاهش میزان احتکار اطلاعات توسط مبادله کنندگان مطلع و کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای کسب اطلاعات محرمانه می شود؛ لذا انتظار می رود افزایش کیفیت حسابرسی موجب کاهش ...  بیشتر

7. بررسی رابطه بین ویژگی های مؤسسه حسابرسی و شرکاء حسابرسی با کیفیت حسابرسی

باقر شمس زاده؛ علی اصغر سیف؛ حسن داودآبادی فراهانی

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1395، ، صفحه 135-156

چکیده
  حسابرسی با کیفیت بالا، اعتبار اطلاعات حسابداری تهیه شده توسط شرکت‌ها را بهبود می‌بخشد و به استفاده‌کنندگان به خصوص سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهد با اعتماد بیشتری وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. به همین دلیل کیفیت حسابرسی از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا هدف این پژوهش شناسایی رابطه بین ویژگی‌های مؤسسه ...  بیشتر

8. تاثیر کیفیت حسابرسی بر حق الزحمه ی حسابرسی شرکت های بورسی

سیدعلی واعظ؛ محمد رمضان احمدی؛ محسن رشیدی باغی

دوره 1، شماره 1 ، تابستان 1393، ، صفحه 87-107

چکیده
  . مهم‌ترین جنبه‌ی کنترل و مدیریت کیفیت حسابرسی را می‌توان حق الزحمه حسابرسی دانست. حق الزحمه خدمات حسابرسی شرط ضروری برای اطمینان نسبت به کیفیت حسابرسی است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر حق الزحمه‌ی حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. معیارهای کیفیت حسابرسی در این پژوهش اندازه‌ی ...  بیشتر

9. بررسی اثر میانجی کیفیت حسابرسی در رابطه ی بین مشکلات نمایندگی و کیفیت گزارشگری مالی

حمزه دیدار؛ غلامرضا منصورفر؛ محمدرضا پرویزی راحت

دوره 02، شماره 6 ، زمستان 1391، ، صفحه 115-132

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی اثر مستقیم مشکلات نمایندگی بر کیفیت گزارشگری مالی و اثر میانجی کیفیت حسابرسی بر این رابطه در شرکت­های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1383-1389 است. مشکلات نمایندگی بر اساس وجوه جریان نقد آزاد، اهرم مالی و درصد مالکیت اعضاء هیئت مدیره ارزیابی شده­است. برای سنجش کیفیت گزارشگری مالی از معیار کیفیت اقلام ...  بیشتر